Ce este SEO & Cum Functioneaza Motoarele de Cautare?

Pentru a intelege de ce orice website, atat ecommerce, cat si informativ, are nevoie de SEO, trebuie sa existe o anume claritate. Ce este SEO? Cum functioneaza motoarele de cautare? Aceste doua intrebari sunt vitale pentru succesul unui website deoarece sunt in legatura directa cu atragerea de trafic relevant.

Ce Este SEO?

Vom incepe cu o scurta definitie. SEO inseamna Search Engine Optimization si presupune optimizarea website-urilor pentru motoarele de cautare, astfel incat acestea sa apara in rezultatele organice cat mai sus pentru o multitudine de cuvinte cheie relevante.

 

Scopul SEO este generarea de trafic, atat cantitativ, cat si calitativ.

 

  • Calitatea traficului: Se refera relevanta paginii website-ului pentru o cautare aparte. Daca un site vinde mixere (echipamente de dj), iar utilizatorul cauta (broad) mixere, dar doreste mixere de bucatarie si ajunge pe site-ul de mixere audio, atunci nu este trafic calitativ. Foarte important de retinut este ca pagina respectiva trebuie sa raspunda intentiei utilizatorului. Doar atunci putem discuta de trafic de calitate.

 

  • Cantitatea traficului: Se refera la cuvintele cheie relevante, volumele lor de cautari si pozitia lor in rezultatele organice. Pe masura ce website-ul incepe sa rankeze in primele pozitii (1-20) pentru mai multe cuvinte cheie cu volume mari de cautari, traficul va incepe sa creasca.

Pentru a putea intelege mai bine ce este SEO, trebuie sa intelegem exact cum functioneaza motoarele de cautare pentru care optimizam.

Principalele Motoare de Cautare

Cand vine vorba de motoarele de cautare, primul gand ne duce la Google si nu este nimic gresit. Conform statisticilor, putem spune ca Google are monopol in ceea ce priveste cautarile online. Alte motoare de cautare sunt bing, Yahoo!, Baidu, Yandex, DuckDuckGo, etc. Platformele de socializare & video (Facebook, Twitter, Youtube) pot avea functii de motoare de cautare.

ce este seo - statistici motoare de cautare & Google

Sursa

In acest articol, pentru a intelege ce inseamna SEO, ne vom concentra exclusiv pe motorul de cautare Google.

Cum functioneaza Google?

Pentru a ne da seama exact cum functioneaza Google, dar si alte motoare de cautare, trebuie sa acceptam ca acestea sunt defapt platforme de advertisement.

Rezultatele organice sunt doar un mijloc catre un scop – acela de a face profit, dar nu genereaza direct venituri.

De ce este importanta aceasta constientizare? Pentru ca in baza ei se produc schimbari in rezultatele de cautare – se schimba layout-uri, apar diferite SERP Features, se modifca CTR-ul rezultatelor organice. In 2019, peste 50% din rezultate nu au avut niciun click, de aceea a intelege ce este SEO si ce presupune va fi in continuare vital pentru succesul unui business online.

Principalii pasi prin care Google trece de cand descopera un site si pana il pozitioneaza in rezultate sunt:

 

Crawling

Indexing

Rendering

Ranking

Crawling

Primul pas catre aprofundarea a tot ce este SEO este stapanirea proceselor importante pe care motoarele de cautare le desfasoara. Crawling-ul este procesul prin care un crawler / bot / spider descopera si colecteaza date despre continutul unei website: titluri, imagini, keywords, link-uri, etc.

Este prima actiune pe care Google o face.

Se realizeaza strict prin link-uri. Crawler-ul descopera o pagina urmarind link-urile care duc spre ea. De aceea structura interna a site-ului si link-urile interne sunt esentiale.

Crawling-ul se realizeaza constant, descoperind continut nou si eventuale modificari ale paginilor.

Pentru a bloca un crawler pentru anumite fisiere / pagini de pe un website, avem la dispozitie fisierul Robots.txt

Robots.txt

Este un fisier prin care se dau directive crawlerilor.

Fiecare website are alocat un Crawl Budget. Acest crawl budget este definit de importanta site-ului si de viteza serverului. Pentru a evita suprasolicitarea site-ului cu request-uri se pun directive pentru a bloca anumite URL-uri:

Exemple:

  • URL-uri generate de search-ul intern
  • Filtre & parametrii, wishlist & customer account

 

Se plaseaza doar la top-level domain, iar pentru orice subdomeniu se realizeaza separat.

 

  • exemplu.com/robots.txt – OK
  • exemplu.com/rochii/robots.txt – not OK
  • blog.exemplu.com/robots.txt – OK

 

Acest fisier este case sensitive si depinde de o sintaxa specifica. Inainte de a implementa acest fisier este indicat sa il testam inainte pentru a nu genera probleme de indexare.

ce este seo - exemplu de fisier robots.txt

Sursa

Este considerat un best practice sa se declare in robots.txt si locatia sitemap-urilor.

!!!!Ce este foarte important de stiut este ca Google poate indexa o pagina fara sa o crawleze !!!!

Procesul este urmatorul: Crawler -> Pagina restrictionata de robots.txt -> Nu o poate citi -> Nu stie daca trebuie sa o indexeze sau nu, deoarece directivele de indexare sunt in codul paginii.

Solutie pentru a bloca crawlerul si pentru a bloca indexarea unei pagini:

  • <META NAME=”ROBOTS” CONTENT=”NOINDEX, NOFOLLOW”> in codul paginii, iar dupa un timp, directive din robots.txt.
    • Alte directive:
      • <META NAME=”ROBOTS” CONTENT=”NOINDEX, FOLLOW”>
      • <META NAME=”ROBOTS” CONTENT=”INDEX, NOFOLLOW”>
      • Lipsa directivelor -> Index, Follow

Ce inseamna aceste directive din punct de vedere SEO?

NOINDEX, NOFOLLOW – Crawlerul nu indexeaza pagina si nu urmareste link-urile din ea.

NOINDEX, FOLLOW – Crawlerul nu indexeaza pagina, dar urmareste link-urile din ea, descoperind astfel alte pagini.

INDEX, NOFOLLOW – Crawlerul indexeaza pagina, dar nu urmareste  link-urile din ea.

INDEX, FOLLOW / Fara directive – Crawlerul indexeaza pagina si urmareste link-urile din ea, descoperind alte pagini.

Indexing

Un lucru foarte important de stiut cand discutam despre ce este SEO, este procesul de indexare. Diferenta dintre crawling si indexing este ca prima actiune colecteaza datele si descopera paginile, iar cea de a doua decide daca pagina respectiva este eligibila pentru a aparea in rezultatele de cautare.

Cum ne asiguram ca paginile site-ului se indexeaza?

 

  1. Sitemap XML – Un sitemap este un fisier ce cuprinde informatii despre paginile site-ului si cum relationeaza intre ele. Acest fisier se va uploada in Search Console. Pentru site-uri de ecommerce cu multe pagini se recomanda folosirea a mai multor sitemap-uri.

 ce este seo - exemplu de sitemap.xml

Sursa

  1. Request Indexing – Tot in Search Console avem optiunea de a indexa manual pagina cu pagina.
    • URL Individual – Search Console – Inspect URL – Request Indexing

ce este seo - exemplu din google search console

Rendering

Procesul de rendering este cel prin care crawlerul descopera pagina exact cum se afiseaza in browser.

ce este seo - exemplu de indexare & randare

Se intampla dupa indexare si poate dura cateva saptamani.

Citind codul isi face doar o imagine de ansamblu, dar odata ajuns la procesul de rendering afla:

  • Informatii despre user experience (Elemente, Pozitionarea lor & Importanta pt. User).
  • Daca exista content ascuns.
  • Daca exista reclame care acopera toata pagina.
  • Daca pagina se incarca greu.

Procesul de rendering nu afecteaza site-urile cu continut simplu (HTML), doar pe cele cu continut dinamic ex: Java Script.

Ranking

Google tine cont de peste 200 factori de ranking atunci cand pozitioneaza o pagina in search. Acesti factori tin de domeniu, de pagina, de site, link-uri, interactiunea utilizatorului, semnale spam, semnale sociale & brand.

In procesul de pozitionare, vom explica exact pasii pe care Google ii parcurge.

  • Clasificarea cautarii
    • Inainte de toate, Google clasifica query-ul:

 

  • Context
    • Urmatorul pas este sa ofere contextul. Unde este posibil, incearca sa se foloseasca de orice informatie pe care o are despre utilizatorul care face cautarea. Putem observa acest lucru la cautari generice precum ‘vremea’.SERP features pentru cautari locale
    • Practic, in al doilea pas, scopul este legarea cautarii de factorii istorici & de mediu al utilizatorului.
      • Locatie
      • Timp
      • Daca query-ul este o intrebare
      • Device-ul folosit pentru cautare
      • Formatul cautarii
      • Daca query-ul actual este in corelatie cu precedentele cautari
      • Daca au mai avut acea cautare in trecut

 

  • Relevanta
    • In pasul 3 se cantareste relevanta factorilor, in principal al factorului de freshness. De exemplu, pentru cautarea ‘revolutie’ avem Revolutia de la 1989.

ce este seo - knowledge graph

In cazul in care ne intereseaza informatii mai actuale, rezultatele se schimba:

 

ce inseamna seo - rezultate organice in functie de timp

Aici intervine RankBrain, machine learning-ul de la Google care a devenit parte de core algorithm. Acesta este realizat sa cantareasca relevanta semnalelor si sa recunoasca entitati astfel incat sa ofere informatiile corecte.

 

  • Layout – In functie de fiecare cautare Google poate sa afiseze diverit rezultatele. Din exemplul de mai sus putem observa Knowledge Panel pentru Revolutia din ’89. Formatul paginii este determinat de intentia de cautare a utilizatorului si resursele disponibile. Exista 16 SERP Features importante pe care Google le afiseaza si aceastea fac parte din 4 categorii:

 

  1. Rich Snippets (ex. sistem de review)
  2. Rezultate Platite (ex. Reclame, Adwords)
  3. Rezultate Universale (ex. imagini)
  4. Knowledge Graphs (ex. Celebritati, evenimente)

 

  • Ranking-ul propriu-zis
    • Utilizatorul face o cautare.
    • Google ia in considerare tipul cautarii si il clasifica pentru a intelege ce criterii sa aplice in functie de cautari precedente similare sau identice.
    • Google ia in considerare locatia si timpul utilizatorului pentru a determina intentia.
    • In baza clasificarii si semnalelor utilizatorului se determina relevanta.
    • Apoi se alege layout-ul cel mai potrivit.
    • Cunoscand toate aceste informatii, Google selecteaza pagini, aplica semnalele de relevanta corelandu-le cu algoritmii interni si determina ordinea in care trebuie sa apara.

 

In concluzie, odata ce stim ce este SEO si cum functioneaza motoarele de cautare, putem adopta strategii potrivite care sa aduca business-ului rezultatele dorite din acest canal media.