Marketing Online

Cum a Influentat COVID-19 Bugetele de Marketing: Grafice si Date – Partea a 2-a

covid-19-marketing

Cum a influentat COVID-19 Bugetele de Marketing: Grafice si Date

Sunt inregistrate deja peste 3800 de cazuri de COVID-19 si am decis sa continuam seria articolelor “Cum a Influentat COVID-19 Bugetele de Marketing: Grafice si Date”.In primul articol facem referire la bugete de marketing, evolutii ale costurilor per click si ale ratei de click. Am decis ca in acest articol sa vorbim despre metrici relevanti precum trafic, vanzari si comanda medie.

Ne-am raportat la ultimele 5 saptamani:

    • Saptamana 10: 2 Martie – 8 Martie
    • Saptamana 11: 9 Martie – 15 Martie
    • Saptamana 12: 16 Martie – 22 Martie
    • Saptamana 13: 23 Martie – 29 Martie
    • Saptamana 14: 30 Martie – 5 Aprilie

Datele au fost comparate cu anul trecut, in aceeasi perioada iar graficul reprezinta cresterile / scaderile fata de anul trecut.

La nivel de agentie (1200 de conturi) inregistram o scadere de -35.71%. Cand ne raportam la clientii din Romania, scaderile din perioada 23 – 29 Martie au fost de 41.23%. La nivelul conturilor din .ro inregistram o crestere a bugetelor de marketing. Cresterea este una artificiala pentru ca mai mult de 60% sunt alocate in campanii de tip “flash sale“.

 

Impactul COVID-19 asupra business-urilor din Romania

In graficele de mai jos avem impactul pe care COVID-19 il are in business-urile din Romania. Pentru a intelege cat mai bine piata am decis sa includem doar magazinele online cu minim 10 comenzi / zi si business-urile non-ecommerce cu minim 20.000 sesiuni / luna.

Food – Traficul a crescut cu aproximativ 48%, iar veniturile cu 94%. Realitatea este ca aceste magazine nu se asteptau la o asemenea avalansa si nu au fost pregatite sa livreze atat de multe comenzi. Recordul de comenzi pe care un singur magazin l-a avut intr-o zi a fost de 2350 de comenzi, comanda medie 240 RON.

Beauty – Mare parte din clientii la care am analizat datele au si magazine offline, de aceea si comportamentul clientului s-a schimbat.

Garden, DIY & Scule – Nu ne asteptam la asemenea cifre si e bine ca se vede ca suntem gospodari :). In aceasta categorie avem tot ce inseamna scule de mana, motocoase, atomizoare samd.

Pharma – farmacii online.

IT&C – Trafic cu 60% mai mare fata de anul trecut. Cele mai vandute categorii de produse: Routere, Cartuse si Memorii RAM.

Hrana animale – Crestere cu 72% a traficului.

Incaltaminte – Am decis sa impart Fashion in 2 categorii: Incaltaminte si imbracaminte. Am observat ca desi traficul a scazut cu 14%, vanzarile au crescut. Acest lucru se datoreaza faptului ca toata lumea a decis sa faca campanii de tip “flash sale”. Din ce vedem, flash sale-ul s-a transformat intr-o campanie permanenta in care pretul produselor a scazut cu pana la 40% la produsele aflate in stoc.

Imbracaminte – Trafic cu o crestere mica, venituri mai mici. Am urmarit cu atentie reclamele la TV si dintr-o data, ABOUT YOU care s-a lansat prin campanii agresive si constante, pare ca a luat o pauza. De asemenea, business-urile care aveau locatii fizice, inregistreaza cresteri online, insa veniturile online + offline erau cu 35% mai mari decat acum in online.

Home & Deco – Decoratiuni si mobila. Desi traficul a scazut (cautari mai putine) numarul de vanzari a inceput sa creasca in ultimele zile.

Credite / Banking – In crestere la nivel de trafic cu 30%.

Imobiliare – Paradoxul este ca se inregistreaza o scadere cu 35% a traficului, iar pretul per metru patrat este in crestere.

Betting & Casino – Scaderile cele mai mari sunt pe sectiunea de pariuri sportive. In business-urile pe care le-am intalnit, sectiunea de casino nu genera niciodata mai mult de 20% din total useri (noi masuram numarul de useri care isi faceau conturi si suma medie depusa). In acest moment, jocurile si ruleta inregistreaza cifre impresionante.

Outdoor – Echipamente outdoor, de la imbracaminte la corturi, saltele si altele.

Rent a car – Prima linie alaturi de travel. Am intalnit multe business-uri care inregistreaza zile consecutive (3-5) cu 0 venituri. In rest, rezervarile se fac doar pe 1-2 zile si de valoare foarte mica.

Travel – Desi anul acesta parea ca o sa inregistram o crestere de minim 30%, in momentul de fata scaderea de venituri a fost de aproximativ 70%. Romanii isi cumpara in continuare vacante pentru alte perioade iar media unei vacante este de 1000 euro.

Bilete la evenimente – Desi s-au miscat foarte repede si s-au reprofilat, este o industrie care a scazut dramatic.

Health – Aici am analizat doar clinici pe care le avem in portofoliu (nu stomatologice). Cresterea traficului s-a intamplat in perioada 2 – 25 Martie, urmand apoi o perioada slaba.

Impactul asupra valorii cosului mediu (AOV) a business-urilor din Romania

Desi Emag a raportat o crestere de doar 10% a comenzilor, realitatea este ca au scazut doar pe categorii de produse in care valoarea cosului era mica si putem presupune ca inregistreaza deja o crestere cu cel putin 20-30% a cosului mediu.

Cifrele notabile sunt cele legate de food si pharma in care userii au facut cu adevarat hoarding. IT&C pentru ca evident ca ne trebuie RAM / HDD nou, telefoane noi si mai bune pentru aceasta perioada. In zona de imbracaminte (unde vedem o comanda medie cu 27% mai mica decat anul trecut) se poate observa ca userii isi cumpara doar produsele care sunt la reduceri.

Rezumat 

Business-urile mici (cu maxim 10 comenzi / zi) au fost cele mai afectate atat datorita faptului ca nu au fost pregatite organizational (cea mai dezamagitoare discutie pe care am avut-o cu un antreprenor care avea 9 comenzi / zi cu un singur angajat, a fost cand mi-a confirmat ca el, ca antreprenor, nu face colete si prefera sa inchida business-ul), financiar (firme facute pe credit furnizor si pe termene de plata mari).

Business-urile cu specific ROPO (research online, purchase offline) ca de exemplu travel, rent a car, fashion sunt intr-un moment foarte important care poate determina ori crestere ori faliment. Orice modificare proasta poate duce la un dezastru.

Business-urile medii & mari (minim 200 de comenzi zilnice), din ce vad, devin si mai mari, devin top-of-mind si o sa creasca in continuare. Cei care au reusit sa isi asigure stocurile inainte castiga deja mult teren.

 

Author

Catalin Macovei