Marketing Online

Cum COVID-19 a Influentat Bugetele de Marketing: Grafice si Date

Dupa cateva saptamani in care analizam ce se intampla in China , ne asteptam ca piata Ecommerce din Romania sa fie afectata intr-o anumita masura. Preconizam ca o sa existe scaderi pe anumite industrii precum imobiliare sau auto si cresteri pe alte segmente. Facand mai multe analize la nivelul intregii agentii, am decis sa impartasim o parte din statiscile noastre

An de an ne-am propus sa crestem bugetele, sa ajutam mai multi clienti si sa oferim servicii din ce in ce mai bune. Calculele la final de Q4 incepeau sa arate bine, iar inceputul anului aratau la fel de bine. Financiar, deja ne gandeam cum putem genera venituri si mai mari business-urilor pe care le avem in porfotoliu si la serviciile aditionale pe care le putem adauga pe langa campaniile PPC (Google, Facebook) si SEO. Dupa cum vedem si in graficul de mai jos, estimam deja ca anul acesta o sa ajungem la bugete gestionate de 80 milioane de RON. 

 

Tinand cont ca pe langa serviciile de marketing online pe care le oferim avem si soft-uri (Limitless si Whitelabel-uri) pe care mii de IMM-uri din lume le folosesc, am decis sa impart acest articol in 2 parti

  1. Business-uri din Romania
  2. Business-uri si parteneri din Italia

Impactul COVID-19 asupra business-urilor din Romania

Ca in orice an, in functie de rezulatele obtinute in Q1 ne putem da seama de o tendinta a unor industrii. Avem deja industrii in care Q1 este cel mai important din punct de vedere business si al prezentei online (ex: Turism si ofertele “Early booking”, IT&C, Fashion) 

Dupa cum vedem in graficul de mai jos, inceputul a fost relativ slab si a inregistrat o curba inceata de crestere, desi lucrurile aratau mult mai bine decat anul trecut. Dupa calculele noastre, estimam o crestere YoY a spendului in Google Ads de aproximativ 50%. Dupa ce am inregistrat un maxim de spend pe data de 18 Februarie de 290.000 de lei, ne asteptam ca lucrurile sa ramana la fel, cu estimare de maxim 20% scadere.

Initial, am crezut ca asistam la formarea unui clopot Gauss si o sa ajungem cu spend-ul mai mic decat la inceputul anului, dar avem si parti bune 🙂 

 

CPC cu 26% mai ieftin 

Am analizat la nivel de toata agentia (fara Italia) cu toate campaniile incluse (Shopping, Search, Display, Youtube) pentru o simplificare. Maximul inregistrat la nivel de click a fost pe 10 Februarie (tipic pentru zilele de luni sa fie un CPC mai mare) de 0.23 iar in prezent, inregistram un CPC mediu de 0.17 €, deci o scadere de 26%.

Cand vine vorba de industrii, scaderile difera de la industrie la industrie. Astfel, am decis sa luam datele din zilele de luni (cand avem un CPC mai mare) si am comparat 16 Martie cu 10 Februarie, in industrii precum: 

  • Auto care a ramas la acelasi CPC
  • Retail & IT&C inregistreaza scaderi de 50%
  • Banking scadere 15% 
  • Travel scadere 200%
  • Food – acelasi CPC

CTR cu 4.8% mai mic

Prima metrica la care ma personal ma uit este CTR-ul (rata de click) care ne spune daca oamenii inca mai dau click-uri pe reclama. In astfel de momente se intampla ceea ce se numeste “banner blindness” atat la nivel de display cat si la nivel de alte tipuri de campanii. La nivel de cont, in data de 1 ianuarie aveam 1.23% CTR si in prezent este de 1.17%. Este o scadere relativ mica, insa panta este una descendenta dupa cum se poate vedea in grafic. In perioada 1 Martie – prezent scaderea este de 28%

Cand vine vorba de industrii, am analizat aceeasi perioada ca in graficul de mai sus.

Am comparat cu 10 Februarie.

  • Auto – scadere cu 50%
  • Retail & IT&C- scadere cu 13% 
  • Banking – crestere cu 16%
  • Travel – scadere cu 65%
  • Food – scadere cu 54% (Daca e sa ne uitam doar la campaniile de search, acestea au inregistrat o crestere de 25%. Scaderea este mai mult datorata campaniilor de display)

Rate de conversie cu 20% mai mici

Am evitat afisarea la nivel de cont pentru ca masuram si micro-conversiile si datele sunt astfel denaturate. Am considerat ca si conversii:

  • Ecommerce – Finalizarea unei comenzi (card / OP / Ramburs)
  • Imobiliare – Completarea unui formular si apelurile telefonice
  • Travel – rezervarea unei oferte si cererea unei oferte ( desi diferentele dintre aceste 2 metrici sunt uriase am decis sa le unim si sa unim atat agentii de turism cat si hoteluri / pensiuni in acest raport)
  • Banking – aplicarea la un credit

Am comparat datele cu 10 Februarie.

  • Retail & IT&C- 83% scadere – Aici este o medie pentru toate conturile din aceasta industrie. Pentru business-urile din aceasta nisa care au stocuri, am inregistrat o crestere cu 30-40%.
  • Imobiliare – 47% scadere
  • Travel – 72% scadere
  • Food – 37% crestere
  • Baking – 25% crestere

Cum COVID-19 a afectat agentiile din Italia

Cum am mentionat si mai sus, am luat ca exemplu un partener din Italia care gestioneaza undeva la 800 de conturi mici. Daca la nivel de industrii, scaderea este mult mai mare comparativ cu a noastra la nivel de adspend s-au lucrurile arata asemanator cu ale noastre.

Sunt prezente 800 de conturi iar media de bugete folosite in toata aceasta perioada ( 1 Ianuarie – 18 Martie) este de 2536 euro / perioada. Extrapoland, avem un buget lunar de 900 euro ( bugete tipice si pentru business-urile de la noi din tara)

Daca ne uitam in presa si vedem masurile care sunt impuse in momentul acesta, in cazul acesta , business-urile au o crestere a bugetului de 32% fata de anul trecut. Singurul moment in care bugetele de anul trecut au fost mai mare decat cele din prezent au fost pe data de 10 Martie, cand deja era instaurata panica.

 

Concluzii

Va sugerez urmatoarele masuri pe care le puteti lua in viitorul apropiat astfel incat sa evitati un colaps financiar.

  1. Nu opriti campaniile de marketing. De departe cea mai buna solutie este sa optimizam si sa reducem bugetele pentru campaniile neperfomante. Daca se ajunge in stadiul in care se inchid toate, tocmai ce am inceput o reteta perfecta a dezastrului.
  2. Rata de anulare si rata de retur. Urmariti cu atentie, la nivel de ora / zi rata de anulare si rata de retur.
  3. Contactati furnizorii – Incepeti prin a intreba furnizorii daca mai au stocuri si ce program au de lucru in urmatoarea perioada. Cel mai fustrant lucru este sa nu ii puteti livra clientului marfa care tocmai am platit-o (cu cardul preferabil)
  4. Produse in stoc – Promovati agresiv prin campanii de Google Shopping produsele pe care le aveti in stoc.

Nu stiu ce va urma dupa toata aceasta nebunie si sunt convins ca ne va afecta pe toti din toate punctele de vedere si prefer sa nu fac pronosticuri si sa las datele sa vorbeasca de la sine.

 

Author

Catalin Macovei

Leave a comment