machine learning

Marketingul a evoluat foarte mult de-a lungul timpului, iar treptat, de la simple idei de promovare in mediul fizic, am ajuns in prezent sa discutam despre concepte moderne de advertising, precum marketingul online.

In prezent, marketingul online este strans legat de inteligenta artificiala, iar prin acest material iti voi explica si de ce. Pana atunci voi face o afirmatie pe care imi voi ”construi cazul”.

Inteligenta artificiala este un algoritm care apartine deja prezentului.

Da, poate ca acum 10 ani am fi facut referire la inteligenta artificiala ca la un element care apartine viitorului, insa acest viitor era mai aproape decat am crede.

In marketing online inteligenta artificiala este mai prezenta decat oricand si ne ajuta sa prezicem anumite comportamente. Vorbim aici despre marile retele sociale, precum Facebook si Google, a caror activitate se bazeaza destul de mult pe comportamentele noastre de cautare si interactiune.

Ti s-a intamplat cu siguranta sa vezi ca anunturile afisate de catre retelele sociale sau Google au legatura cu categoriile tale de interes. Sau cu cautarile tale specifice? Ei bine inteligenta artificiala are ramificatii care permit corelarea informatiilor, in vederea personalizarii anunturilor.

Ce este inteligenta artificiala?

Inteligenta artificiala este simularea inteligentei umane, insa facuta de masini, si nu ne referim la cele auto 🤣. (AI) este o ramura larga a informaticii care se ocupa cu construirea de masini inteligente capabile sa indeplineasca sarcini care necesita de obicei inteligenta umana.

Aplicatiile AI includ motoare de cautare avansate ca Google, sistemele de recomandari utilizate de Youtube, Netflix si Amazon, intelegerea vorbirii umane ca Siri si Alexa, masini care se conduc singure ca Tesla si sistemele care joaca jocuri ca sah sau GO.

Care sunt tipurile de AI?

  1. Reactive Machines
  2. Limited Memory
  3. Theory of Mind
  4. Self-Awareness

Cu ce te ajuta acest lucru?

Inteligenta artificiala in marketing online inseamna customizare. Ca un costum realizat la croitor. Comod, bine cusut, perfect. Exact asa ar trebui sa fie si experienta navigarii pe internet. Fara cusur, lina. Perfecta. ”Croita” pentru tine.

Inteligenta artificiala aduce o directie clara in marketing

Targetarea reclamelor a fost dintotdeauna o problema pentru antreprenori. Cumva este dificil sa lansezi anunturi fara a sti ce profil are clientul ideal. Iar acum sa ne inchipuim cat de greu trebuie sa fi fost sa promovezi un produs inainte de era internetului.

Ce avantaje aduce inteligenta artificiala in marketing online?

Fara inteligenta artificiala nu am fi aici, in prezent. Nu am putea monitoriza nimic din tot ceea ce am construit in mediul online si nu am fi putut dezvolta atat de mult aceasta ramura a comertului.

Asadar observam aceste avantaje si mult altele, pe care le detaliez imediat.

Inteligenta artificiala eficientizeaza procesele de lucru

Daca ar fi sa punem in balanta ceea ce poate face un operator uman versus inteligenta artificiala in marketing, vom vedea ca timpul nu ne este prieten. Majoritatea proceselor automatizate prin inteligenta artificiala ne-au ajutat sa castigam timp. Iar acest timp a fost investit in promovare eficienta.

Gandeste-te doar la newslettere si la abilitatea de a transmite informatii targetate in mod automat, fara a fi nevoie de un operator uman in acest sens. Desigur, este nevoie de operare umana la nivel de analiza si gestionare a informatiilor, insa acest lucru este necesar si nu ocupa atat de mult timp precum culegerea datelor in sine.

Asadar inteligenta artificiala in marketing aduce un avantaj substantial, fara de care astazi nu am putea realiza o promovare eficienta a serviciilor sau produselor.

Inteligenta artificiala in marketing este neutra

Iti propun un joc, sau de fapt ia-o ca pe o provocare. Cum vezi cautarea de noi clienti in perioada urmatoare? Are impact, te determina sa cauti solutii? Iti creeaza anxietate? Ei bine inteligenta artificiala in marketing online nu simte anxietate.

Neutralitatea este foarte importanta in marketing, iar inteligenta artificiala te ajuta prin impartialitate si printr-un control clar al informatiei. Inteligenta artificiala nu are in vedere componenta umana si trairea, ci analiza clara a unor date care sa te ajute in targetarea cat mai buna a publicului. Asadar vei beneficia de rezultate reale, care nu sunt influentate de factorul uman, iar acest lucru este cat se poate de avantajos.

Inteligenta artificiala are o raza destul de mare de acoperire

Am spus destul de mare pentru ca inteligenta artificiala in marketingul online nu detine un monopol, ceea ce este perfect. Acest lucru te va ajuta sa iti delimitezi vanzarile personale de vanzarile realizate prin programe care folosesc platforme de identificare.

Totusi, aspectul inteligentei artificiale este destul de amplu, deoarece o proportie actuala a rezultatelor ne arata o rata de succes de aproape 90% prin folosirea inteligentei artificiale, fata de procesele uzuale de promovare in marketing online.

Constanta in vanzari

Spre deosebire de vanzarile punctuale, bazate pe reduceri, oferte sau promotii, care ar putea justifica o crestere, inteligenta artificiala in marketingul online iti ofera o constanta a vanzarilor.

Sa presupunem ca ai un atelier de prelucrare a lemnului si ca o parte a vanzarilor vine din participarea la targuri. Asadar, in perioadele cu targuri vei inregistra vanzari, posibil mai mari decat in alta perioada. Dar ele sunt punctuale.

Inteligenta artificiala rescrie aceasta informatie. Prin inteligenta artificiala in marketing se schimba regulile jocului, iar vanzarile pot creste prin simpla asociere a informatiilor despre avatarul clientului cu oferta ta de produse si servicii.

Ce este avatarul clientului?

Avatarul clientului nu este o inventie noua, el a existat dintotdeauna. Ce e nou insa este implicarea inteligentei emotionale in determinarea profilului clientului.

In prezent cu ajutorul inteligentei emotionale putem determina absolut orice tine de clienti si de preferintele acestora, astfel incat sa ne putem adresa acestora direct, fara intermediere, atingand exact nevoile acestora.

Avatarul de client acopera zone importante din profilul a ceea ce numim buyer personna. Iata cateva dintre acestea explicate pe larg.

Date demografice

Datele demografice sunt deosebit de importante in procesul de determinare a profilului cumparatorului, iar acestea nu ar putea fi identificate fara inteligenta artificiala. Acest lucru consta in culegerea datelor si in corelarea acestora, astfel tu sa te poti adresa clientilor pe baza varstei, a locatiei, sau a detaliilor legate de familie acestora.

Exemplu: avatarul de client iti poate oferi informatii despre sex, varsta, locatie, stare civila, si numar de persoane dependente de acest buyer persona. Aceste date poti fi culese din profile de Facebook sau preluate din comportamente similare de cumparare.

Asadar, acum intelegi de ce reclamele la scutece targeteaza ca buyer persona exact persoanele care au copii?

Nivel de educatie, venituri, ocupatie

Vanzarile nu inseamna preturi preferentiale in functie de cat de bine este imbracat clientul. In interactiune directa poate ca acest lucru a functionat la un moment dat.

In era marketingului online insa nu. Vanzand online nu ai oportunitatea de a interactiona fizic cu clientul, insa poti sti detalii despre acesta analizand componente precum nivelul de educatie, veniturile sau ocupatia.

Comportament de cumparare

Trebuie sa fi fost tare greu in trecut sa cauti clienti pentru expunerea produselor si a serviciilor. Cumva ca o vanatoare oarba. Sa nu stii nimic despre client inseamna sa consumi resurse inutil, iar aceasta este una dintre cele mai mari probleme ale marketigului online. Statistic vorbind, o parte substantiala a investitiilor se pierde fara a aduce un rezultat.

Eu prefer sa vad partea care aduce rezultate. Inteligenta artificiala in marketing online joaca un rol substantial in prezent deoarece pot identifica potentialul client prin a sti detalii despre acesta. Comportamentul de cumparare este analizat foarte bine in prezent, iar acesta este motivul pentru care personalizarea anunturilor si afisarea acestora doar persoanelor interesate este un lucru atat de important.

Asadar comportamentul de cumparare vizeaza directii foarte ample, iar din acestea pot numi:

  • putere decizionala de cumparare in familie
  • disponibilitate financiara
  • experienta in achizitii online
  • produse specifice, cumparare targetata

Dispozitive utilizate

Dispozitivele utilizate pentru achizitii devin importante, deoarece ofera informatii importante despre persoana care face achizitiile. Intervalele orare, aplicatiile, motorul de cautare folosit sau alte date aduc informatii pretioase pentru marketingul online.

Ce se va intampla cu inteligenta artificiala in marketingul online in viitor?

Dupa ce gusti mierea este destul de greu sa te intorci la zahar, iar daca extrapolam, exact acelasi lucru se intampla si in cazul inteligentei artificiale.

Am cunoscut in ultimii ani cateva avantaje notabile in ceea ce priveste marketingul online, promovarea si ideea de brand awareness dincolo de bannere stradale. Este firesc ca inteligenta artificiala sa evolueze si sa ofere noi orizonturi, iar acest lucru incepe deja sa se vada.

Una dintre directiile foarte importante este cea a content marketingului.

Content marketingul este in continuare o piesa de baza in marketingul online. Multe companii se lupta zilnic pentru a construi site-uri calitative prin intermediul continutului web. Continutul calitativ, unic, reprezinta o punte de legatura pretioasa atat spre utilizatori, spre public, cat si spre motorul de cautare.

Asadar continutul este valoros, pentru ca prin el se face cresterea unui site.

Cum ar fi asadar ca tot ce inseamna content sa fie realizat cu ajutorul inteligentei artificiale? Ar fi cu siguranta mai usor, nu-i asa?

Poate fi, cu ajutorul inteligentei artificiale.

In prezent exista programe care experimenteaza inca realizarea continutului unic, pe baza cuvintelor cheie. Unele programe faciliteaza chiar realizarea pana la nivel de cateva minute, lucru care poate reduce substantial munca unui operator uman.

Cu toate acestea, desi nu suntem departe de o utilizare la scara larga a inteligentei artificiale, ea va juca un rol important in viitor.

Pana atunci varianta optima de creare a continutului este cea realizata prin mijloace specifice, actuale, prin content writeri si copywriteri care sa dezvolte continut valoros.

Continutul elaborat momentan cu ajutorul inteligentei artificiale nu se ridica la standardele de care avem nevoie pentru o promovare eficienta. Google inca dicteaza reguli destul de stricte in ceea ce priveste modul in care trebuie sa fie optimizate materialele, astfel incat un site sa rankeze cat mai bine in clasament.

Pe de alta parte inteligenta artificiala in marketing are legatura cu tehnologia machine learning

Fiecare baza de date pe care o folosim in prezent este de fapt un element solid al inteligentei artificiale. Preferintele pe care le ofera fiecare platforma pe care o utilizezi sunt bazate pe un comportament pe care algoritmul il ”invata”. Recomandarile de filme, bazate pe aprecierea unui film urmarit sau pe cautarea acestuia, recomandarea unui artist, bazata pe cautarile tale sau pe similitudini, acestea fac parte din realitatea noastra de zi cu zi.

Inteligenta artificiala in marketing duce acest lucru la un alt nivel. Poti primi in prezent recomandari de produse, totul bazat pe comportamentul tau.

De cate ori ai cumparat scutece pentru copil si mai apoi ai primit si recomandari de alte produse specifice de puericultura? Ei bine despre asta este vorba in marketing online si inteligenta artificiala.

Din ce in ce mai multe magazine online apeleaza la tehnici de recomandare de produse utilizatorilor, bazandu-se pe modele comportamentale pe care noi le expunem, ca utilizatori. Este lesne de inteles faptul ca aceste corelatii conduc catre un rezultat menit sa ajute utilizatorul, oferindu-i acestuia anunturi personalizate.

Studiile arata ca un procent insemnat de utilizatori prefera chiar sa vada anunturi bine realizate si targetate, reale, care le propun sa incerce produse noi sau care ajuta la completarea unor nevoi pe care aparent acestia le pot pierde din vedere.

Google AI

Avand in vedere ca Moloso este o agentie de marketing si tehnologie, noi lucram pe platformele Google, atat pentru optimizarea SEO cat si pentru PPC.

AI-ul Google pentru SEO, pentru rezultatele organice se numeste Rank Brain. Acest “sistem” poate intelege mult mai bine intentia din spatele unei cautari facute de useri. Am vorbit despre asta in aproape toate video-urile pe care le-am facut in ultima vreme, in special in cel de Keyword Research pentru magazinele online. Rank Brain este un sistem de machine learning, care la inceput era responsabil de doar 15% din totalul de cautari, insa acum este responsabil pentru toate.

Rank Brain este corelat cu Hummingbird (un alt algoritm Google) care schimbat modul in care motorul “intelege” si “vede” atat cautarile cat si “entitatile din spatele cautarii”. Mai exact acum Google “stie” ca stringul Laptop este chiar un laptop, si nu mai este doar un cuvant simplu.

In momentul de fata, Google are poate cele mai avansate sisteme AI din lume, care imputernicesc sistemele lor interne de Search. Scopul fiind intotdeauna acelasi: sa ofere cele mai bune rezultate in search.

Citeste si: Optimizare SEO Magazine Online: 10x in Trafic Organic

Un alt algoritm care se ocupa de procesarea limbajului natural este BERT.

At the heart of Google Search is our ability to understand your query and rank relevant results for that query. We’ve invested deeply in language understanding research, and last year we introduced how BERT language understanding systems are helping to deliver more relevant results in Google Search. Today we’re excited to share that BERT is now used in almost every query in English, helping you get higher quality results for your questions. We’re also sharing several new advancements to search ranking, made possible through our latest research in AI:

Mai multe aici: https://blog.google/products/search/search-on/

Google Machine Learning in GoogleAds

In 2018 Google a anuntat ca a introdus noi moduri de a ajuta advertiserii prin Machine Learning. Cateva aplicatii care se folosesc astazi sunt de exemplu Campaniile Smart de Google Shoppingcare promit simplificarea managementului campaniilor, maximiarea conversiilor si a vanzarilor intr-un mod automat, fara a fi nevoie sa faci bidding pe anumite produse sau pe anumite cuvinte cheie.

Din experienta noastra, nu functioneaza atat de bine pe cat promite insa este un pas inainte spre eficienta. Cum functioneaza? Se iau in calcul multe semnale ca interesul in cautari si sezonalitate, pret, interes, intentia de cautare si multe altele pentru a afisa reclamele in Google Shopping, Image Search, Youtube.

Un alt motiv important pentru care Google foloseste AI este pentru ca vrea sa stie exact cui livreaza reclamele si cand. Google invata comportamentul tau ca utilizator, iti stie interesele si vrea sa iti afiseze reclame relevante la momentul potrivit, fie ca esti pe desktop sau pe mobile.

Pentru responsive search ads, Google poate face permutari la headline-uri si la descrierea reclamelor si in functie de ce performeaza cel mai bine, iti va afisa reclamele.

Google AI in Youtube

Google a introdus pentru Youtube Maximize Lift, care te ajuta sa iti afisezi reclamele si sa iti atingi audienta care are cele mai mari sanse sa fie interesata de brandul tau dupa ce a vazut un video Ad. Acest tip de campanie smart bidding, este propulsata de Machine Learning. In mod automat ajusteaza biddingul si timpul de licitatie pentru maximizeaza rezultatelor.

Google Ai pe Local Search

Google a introdus Local campaings care au ca scop sa aduca mai multi vizitatori in magazinul tau fizic in mod exclusiv. Google va optimiza locurile unde vor fi afisate reclamele pentru a-si atinge scopul.

Aici sunt doar cateva exemple de cum AI-ul este implicat in Search.

Facebook AI in Ads

Atat Google cat si Facebook folosesc inteligenta artificiala sa livreze reclame personalizate. De ce fac acest lucru? Pentru a livra reclamele potrivite, oamenilor potriviti la momentul potrivit. Pentru companii acest lucru inseamna eficientizarea bugetelor si in teorie costuri mai mici.

Cum livreaza facebook reclamele? In functie de targetul audientei si de rezultatele campaniei. Dintre toate anunturile, Facebook le selecteaza pe cele mai bune in functie de un scor calculat (o combinatie intre valoare si calitatea ad-ului), dupa care calculeaza Ad Quality Score.

Apoi Facebook foloseste machine learning, pe masura ce invata. Primeste date noi, informatii si incepe procesul de invatare. De exemplu pentru useri invata unde acestia dau click, cu ce tip de pagini/content interactioneaza, de unde cumpara, cand si multe altele.

Pe masura ca Ad-urile tale devin mature si genereaza afisari, vanzari, CTR (etc) Facebook stie din ce in ce mai bine sa livreze reclamele.

AI pentru NewsFeed

Facebook are algoritmi care determina ce continut sa iti apara in newsfeed.

“Machine learning models are part of ranking and personalizing News Feed stories, filtering out offensive content, highlighting trending topics, ranking search results, and much more.” (Facebook)

The company’s machine learning systems are getting better at understanding text and images. And the ads you see could lean heavily on the preferences and insights AI reveals to the company’s data scientists.

Asadar, inteligenta artificiala aduce doar avantaje in marketingul online, insa cat de mult o putem folosi? Cum va fi in viitor?

Inteligenta artificiala in marketing nu este cu siguranta o tehnologie asa cu o vedem prezentata in filmele americane, insa ea este o forta de care este putem profita.

Pana atunci nu putem decat sa ne bucuram de efectele inteligentei artificiale si sa speram ca aceasta va face mai mult decat ceea ce obtinem in acest moment. Va duce la ea la dezvoltarea comertului online? Va aduce ea noi directii? Eu cred ca da, insa va trebui sa asteptam sa vedem ce va implica acest lucru.

Resurse:

https://ai.google/

https://ai.googleblog.com/

https://blog.google/technology/ai/

https://ai.facebook.com/

Author

Daniel Ene

SEO Growth Hacker & Partner at Moloso Agency. Daniel Ene se considera unul dintre norocosii care si-a gasit pasiunea inca de la inceput. De peste 11 ani s-a implicat in proiecte mari si mici, de la start-upuri pana la companii internationale. Este in permanenta in cautare de nou si de evolutie atat profesionala, cat si personala. Zi de zi cauta, testeaza si implementeaza noi trucuri de SEO pentru a a-si ajuta clientii sa aiba succes.