Business Marketing Online

Cum Iti Construiesti Strategia de Marketing Online in 2021

strategie marketing online

Esti in cautare de inspiratie pentru strategia de marketing a business-ului tau in pentru anul 2021? Perfect, tocmai ai accesat un articol care-si propune sa iti ofere cateva directii valoroase pe care si clientii nostri le fac deja.

Cu ce ne ocupam noi? Cu o experienta de peste 10 ani cumulata in online si peste 7 ani in formula Moloso in care am oferit servicii de promovare prin Google Adwords, Facebook Advertising si SEO, suntem agentia de performance marketing probabil cu cel mai mare spend administrat din Romania.

Te invit sa arunci o privire, dupa ce ai citit articolul, si sa vezi cum iti putem face business-ul in eCommerce sa aiba rezultate vizibile, de lunga durata. Obiectivul nostru este sa masuram, sa crestem si sa obtinem ROI pozitiv afacerii tale.

Revenind la subiectul articolului de astazi, o strategie de marketing online te ajuta, fara dar si poate, la stabilirea unor obiective clare pe care sa le atingi etapa cu etapa.

De aceea, am creat un ghid complet pentru cei care-si doresc sa creeze de la 0 un plan de marketing pentru social media, indiferent daca esti sau nu la inceput, sau iti doresti pur si simplu sa fii la curent cu noile abordari in 2021.

Ce gasesti in articol?

  1. De ce e important sa iti setezi obiective reale;
  2. Aloca timp pentru research, ai putea fi surprins;
  3. Stabileste-ti cei mai importanti KPIs;
  4. Creeaza content de calitate;
  5. Stabileste ce functioneaza si ce merita un update.

1. De ce e important sa iti setezi obiective reale

Credem cu tarie ca o intrebare simpla, te ajuta sa capeti claritate. Asadar, intreaba-te: “Ce vrei sa obtii de la marketing?”

Un plan de marketing bine facut incepe cu stabilirea unor obiective clare de business. Obiectivele de marketing vin intotdeauna ca o completare sau ca aditie la obiectivele tale de business. Marea majoritate a antreprenorilor cu care intram in contact, nu au obiective clare de business, nu au o strategie clara de business si nu au un plan de business.

In multe cazuri noi ne ocupam de acest lucru, desi noi ca agentie de marketing online, nu intra in atributiile noastre. Noi putem contura si defini strategia de marketing si obiectivele pentru PPC, SEO si Facebook, insa ele sunt mulate pe business.

Daca ar fi sa luam un exemplu simplu:

Obiectiv de business: Crestere vanzari cu 50% fata de anul anterior. Anul anterior s-au generat vanzari de 1.000.000 EUR, din care 40% sunt generate de Google Ads, 30% de SEO, 10% de Facebook, 10% de Comparatoare si 10% Brand.

Anul acesta se doreste atingerea obiectivului de 1.500.000 EUR in vanzari totale.

Daca pastram procentele de anul trecut am avea ca obiective:

  • Google Ads: 600.000 EUR
  • SEO: 450.000 EUR
  • Facebook: 150.000 EUR
  • Compartoare: 150.000 EUR
  • Brand: 150.000 EUR.

Noi ca agentie daca stim aceste obiective, putem lua in calcul rata de conversie medie + comanda medie lunara si analizand cifrele putem calcula bugetele de care este nevoie pentru atingerea obiectivelor. La PPC de exemplu stim CPC-ul mediu si putem calcula de cate click-uri avem nevoie intr-un an si care este bugetul necesar pentru atingerea obiectivului.

Similar, putem proceda si la SEO, iar in urma unui forecast putem estima destul de bine, cat putem creste, in ce conditii si care este bugetul necesar.

In acelasi timp ne bazam si pe experienta noastra din nisa in care tu activezi pentru a-ti spune daca obiectivele tale pot fi atinse sau nu si in ce termeni.

Poate iti doresti sa construiesti o comunitate, cu abonati care sa te urmareasca in mod constant. Sau poate iti doresti sa ai mai multe vanzari, automat si bani, in urma unor campanii cu obiectiv de vanzare. Sau poate doar iti doresti prezenta in online… care, in timp sa iti genereze brand awareness.

Indiferent de scopul tau, obiectivele iti vor stabili strategia de marketing online si cat timp, energie si bugete sunt necesare sa aloci pentru a-ti contura campaniile.

Cateva exemple de obiective de marketing 2021

Ce conteaza cu adevarat? Setarea de obiective reale. Iti recomandam sa incepi cu cele mici, si sa continui cu cele care-ti scaleaza business-ul intr-o forma rezonabila.

Asadar, obiective pe care orice afacere si le poate pune:

  • Cresterea de brand awareness – asta presupune ca numele afacerii tale sa fie peste tot. Pentru a crea brand awareness autentic si durabil, evita sa postezi doar mesaje promotionale. Concentreaza-ti atentia si pe strategii de continut care sa iti scoata in evidenta calitatile si valorile afacerii.

 

  • Generare de leads si vanzari – indiferent daca e online sau in magazin fizic, audienta nu va face cumparaturi la intamplare. Daca printre obiectivele tale se numara si instiintarea audientei tale despre produsele si serviciile pe care le oferi, creaza-ti strategia de comunicare in social media in asa fel incat, o buna parte din comunicare sa fie axata pe astfel de obiective. Nu lasa consumatorii sa ghiceasca ce ai de oferit. Stii bine ca a ta concurenta e la un click distanta.

 

  • Cresterea numarului de abonati – cresterea numarului de abonati presupune ca strategia de marketing sa aiba modalitati noi de captare a atentiei lor… intr-o forma atractiva, noua, eye candy. O audienta mai mare, calitativa, se atrage prin intermediul unui research complex in jurul business-ului tau si a industriei in care activezi. Cercetarea este aproape imposibila fara monitorizarea unor comportamente si cuvinte cheie relevante pentru afacerea ta. De aceea, noi, cei de la Moloso, iti punem la dispozitie tool-urile necesare spre a gasi informatii relevante despre piata in care activezi. Intra in contact cu noi si afla cum te putem ajuta!

 

  • Aducerea de trafic in site – daca focusul tau este acela de a genera lead-uri sau de aducere de trafic in site, o strategie te poate ajuta mult. Fie prin postari promotionale sau prin anunturi cu scop de vanzare, urmarirea conversiilor si a click-urilor pe URL, te poate ajuta sa iti determini rentabilitatea investiției in marketing. Iti recomandam sa mentii strategia de  cat mai simpla, nu o complica, s-ar putea sa iti stabilesti prea multe obiective care sa te distraga de la focusul principal.

2. Aloca timp pentru research, ai putea fi surprins

Nu este o solutie sa faci presupuneri. Pentu asta am putea sa le multumim datelor demografice si acelor tool-uri care ne servesc cu succes, indiferent de obiectiv. Tot ce trebuie sa cunosti este audienta, ea iti influenteaza in mod direct strategia de marketing.
Keep in mind, fiecare platforma in care activezi are o audienta diferita, cu un comportament specific.

Exemple de platforme de social media in care sa activezi in 2021

  • Facebook si YouTube –  nu trebuie sa lipseasca. Acestea exceleaza pentru ad-urile platite datorita audientei diversificare pe care-o poti atinge prin targetarea potrivita.
  • Instagram si TikTok – majoritatea utilizatorilor din aceste doua platforme fac parte din categoria millennials sau Gen Z, fapt ce iti indica faptul ca tot continutul din cele doua platforme e necesar sa fie atragator, îndraznet care sa “iasa din multime”.
  • Pinterest – femeile depasesc cu mult barbatii in aceasta platforma, acest lucru trebuie sa fie un tips bun pentru tine, daca in core targetul tau se afla preponderent femei.
  • LinkedIn – se caracterizeaza printr-un public educat, asta face din aceasta platfoma un hub pentru conținutul in-depth, specific industriei in care activezi. Prezenta ta e importanta aici daca ai cu adevarat ce le spune oamenilor. Poti deprinde aici activitati business related.

Exemple de canale de trafic calificat:

  1. Google Ads
  2. SEO
  3. Social Media
  4. Marketplace-uri
  5. Comparatoare de preturi
  6. Branding
  7. Afiliere
  8. Paid Media
  9. Referrals (Content Marketing, articole)
  10. ThirdParty Tools (Criteo, RTB House)
  11. Media Buying

3. Stabileste-ti cei mai importanti KPIs

Indiferent de ceea ce vinzi, planul tau de marketing trebuie sa fie bazat pe cifre. Asta inseamna ca focusul tau trebuie sa fie, de fiecare data, pe metricii care conteaza. In loc sa puna focusul pe vanity metrics, brandurile au sarcina de a cerceta date care se aliniaza direct cu obiectivele lor.

Care sunt totusi metrici de care sa tii cont per canal?

Metrici foarte importanti pentru Google Ads, SEO & Paid Marketing

  • Venituri
  • Tranzactii
  • Rata de Conversie
  • Rata de Retentie
  • LTV (Life Time Value)
  • AOV (Average Order Value)
  • Trafic
  • Impresii
  • Clicks
  • CTR (Click Through Rate)
  • Add to Cart Rate (cati useri adauga produsele in cos)

Metrici Social Media

  • Reach – numarul de utilizatori unici care au vazut postarea ta. In business-ul tau cati utilizatori unici atingi?
  • Clicks – numarul de interactiuni realizate pe postarile sau continutul din social media. Aflarea numarului de accesari pe campaniile pe cre le realizezi este necesara si esentiala pentru a intelege ce anume capteaza atentia consumatorilor tai, sau ce ii determina sa cumpere.
  • Engagement – numarul total de interactiuni sociale impartit la numarul de impresii. Aceste rezultate te ajuta sa intelegi cat de bine intelege core targetul ceea ce vrei sa comunici si dorinta lor de a interactiona cu tine.
  • Hashtag performance – folosesti hashtaguri in comunicarea pe social media a business-ului tau? Care hashtag-uri au fost cele mai asociate cu brandul tau? Daca reusesti sa faci rost de aceste raspunsuri, ai putea sa realizezi o strategie de comunicare in social media ghidata de rezultatele colectate.
  • Organic si paid likes – dincolo de numarul de Like-uri standard, aceste interactiuni sunt atribuite continutului platit sau organic. Cunoastem, interactiunea organica e din ce in ce mai greu de accesat, dar intelegerea acestor metrici te poate ajuta sa bugetezi atat cheltuielile de publicitate platita, cat in si timpul pe care-l investesti in diferite forme de continut.
  • Sentiment – modul in care utilizatorii interactioneaza la continutul postat in pagina. Indiferent daca este conținut care comunica pozitia brandului sau hashtags. Daca ultima campanie a starnit admiratie sau intriga, analizeaza care au fost topicurile de interes care a provocat dialoguri in comentarii, trenduri, etc.

Toti acesti metrici te ajuta in crearea strategiei de comunicare. Analizarea lor este o tehnica importanta pentru a sti ce obiective sa iti stabilesti in planul de marketing pentru afacerea ta.

4. Creeaza continut de calitate

Fara alte introduceri, strategia ta de marketing si depinde si de continutul pe care-l creezi pentru afacerea ta. In aceasta faza trebuie sa ai cateva idei conturate vis-a-vis de cum trebuie sa comunice brandul tau, bazate, evident pe obiective si pe identitatea de brand.

Cum ti se pare ideea de strategie de continut?

Ei bine, in aceasta faza daca inca nu esti sigur ca ai nevoie de oameni specializati in acest domeniu, precum o agentie de creatie care sa iti furnizeze o strategie de continut, poti sa iti analizezi concurenta si sa vezi care sunt cele mai bune practici pe care le desfasoara, si mai apoi sa le creezi intern in business-ul tau. Doar sa ai in minte ideea ca, un specialist in acest domeniu va sti sa identifice punctele tari si slabe ale afacerii, si mai apoi sa le transforme in beneficii pentru audienta ta.

Stabilirea unui plan de comunicare ajuta brandul sa comunice eficient si consecvent. O comunicare strategica si creativa aduce business-ului tau rezultate masurabile.

Ce presupune o strategie de continut?

  1. Stabilirea audientei tinta – crearea unui “buyer persona” va defini modul in care comunici in social media, de la tipul de continut, canalele de comunicare, calendarul de continut, etc.
  2. Stabilirea unui audit de continut – presupune analiza continutului deja existent in platformele detinute de afacerea ta, pentru a localiza eventualele elemente lipsa, pentru a identifica tipul de content care performeaza deja, pentru a îmbunatati continutul slab, etc.
  3. Analiza competitiei – analiza continutului pe care competitia din industria in care activezi deja o pune in aplicare.
  4. Stabilirea tipurilor de continut – articole de blog, advertoriale, continut video, foto, podcast-uri, e-mail marketing, comunicare de presa, etc.
  5. Stabilirea canalelor de comunicare – Blog, Facebook, Instagram, Google, Youtube, TikTok, LinkedIn, etc.
  6. Stabilirea liniei de comunicare – modul in care brandul alege sa comunice in functie de core targetul stabilit. Toata comunicarea brandului tau e necesar sa fie realizata in baza funnelu-ului de marketing. Influentare, Vizibilitate, Vanzare si Loializare. 
  7. Stabilirea strategiei de distribuire a continutului – Organic. Platit.


5. Stabileste ce functioneaza, si ce necesita imbunatatiri

Pana in aceasta etapa, ar trebui sa iti fi creat o idee clara despre ce trebuie sa contina strategia de marketing a business-ului tau. In momentul incare incepi sa implementezi ceea ce am prezentat mai sus, continua cu analiza metricilor, pentru a sti ce functioneaza si ce merita update urgent. Asta presupune sa fii atent la strategia/canalul care performeaza, care este cel ce merita ajustari, si ce continut nu trebuie sa mai apara in comunicarea brandului tau.

O buna parte din strategia de marketing pentru business-ul tau o reprezinta perspectiva de ansamblu extrasa din metricii analizati de tine sau de echipa care sta in spatele afacerii.

Desigur, pentru a fi cu ochii pe metrici, e necesar sa pornesti campaniile de mareting. Doar asa o sa poti sti ce aduce sau nu valoare business-ului tau. Incepe de astazi sa iti analizezi afacerea, sa iti faci o lista cu obiective si sa treci la actiune. Daca simti ca nu e potrivit sa te ocupi singur, apeleaza la o agentie specializata.

In caz ca ai nevoie de si mai multa claritate, in site-ul nostru, aici, gasesti articole care sa iti aduca lumina cu privire la promovarea prin Google Adwords, Facebook Advertising si SEO, noi perspective despre marketingul online, studii de caz facute in baza rezultatelor clientilor nostrii, etc.

Resurse:

https://learndigital.withgoogle.com/atelieruldigital

Author

Daniel Ene

SEO Growth Hacker & Partner at Moloso Agency. Daniel Ene se considera unul dintre norocosii care si-a gasit pasiunea inca de la inceput. De peste 11 ani s-a implicat in proiecte mari si mici, de la start-upuri pana la companii internationale. Este in permanenta in cautare de nou si de evolutie atat profesionala, cat si personala. Zi de zi cauta, testeaza si implementeaza noi trucuri de SEO pentru a a-si ajuta clientii sa aiba succes.