Ecommerce Marketing Online SEO

Migrare Site: Pasii Corecti Ai Unei Schimbari de Platforma

complexity migrari seo ecommerce siteuri

Migrarile SEO ale site-urilor

Sunt necesare in functie de punctul in care esti cu business-ul tau. Migrarea apare natural in timp din mai multe motive. Schimbarea de URL-uri, schimbarea de platforma este cea mai riscanta mutare pe care un business o poate face pentru SEO. In ultima vreme am avut parte de mai multe migrari SEO si am hotarat sa scriem si un articol despre acest proces.

Hai sa vedem care sunt motivele pentru care sunt riscante:

  1. Mapare de 301
  2. Efectuarea de 301
  3. Testarea defectuoasa a 301
  4. Implicarea agentiilor, developerilor in migrare
  5. Sunt foarte multi pasi de facut
  6. Sunt multe lucruri de analizat
  7. Dureaza mult
  8. Se pot pierde informatii pe parcurs
  9. Expertiza avuta de agentii

Noua ne plac migrarile SEO tocmai pentru ca sunt complexe si pentru ca sunt multe lucruri de facut.

Exista doua motive principale pentru care exista o migrare:

  1. se schimba domeniul web / brandul (acestea sunt cele mai rare cazuri)
  2. este necesara schimbarea platformei pentru ca cea veche nu satisface nevoile business-ului

Migrarea pe o platforma noua se poate face cu schimbarea de URL-uri sau fara. Daca nu se face acesta schimbare de URL-uri, atunci ar trebui sa fii in regula. Daca se face si schimbarea de URL-uri, atunci trebuie sa fii foarte bine pregatit.

Mai jos vom detalia pasii unei migrari corecte:

DISCLAIMER!

Pentru ca sunt mult prea multe cazuri, mult prea multe plaftorme si mult prea multe variabile, nu le putem adauga pe toate in acest articol. Noi ne adaptam de la caz la caz, de la site la site, de la business la business. Aici putem transmite doar pasii generali ai unei migrari si mai putin toate testele si analizele pe care le facem.

Obiective migrare site:

  1. Pastrare sau crestere trafic organic
  2. Pastrare sau crestere rankings
  3. Imbunatatirea ratei de conversie
  4. Cresterea vanzarilor
  5. Imbunatatirea performantei site-ului (viteza de incarcare)

Mituri despre migrari

Foarte multa lume crede si cumva se asteapta la scaderi de trafic dupa migrare. Acest lucru este total fals, migrarile ar trebui sa fie line si de ce nu traficul / vanzarile sa creasca. Noi am vazut ambele cazuri.

Dureaza mult pana cand Google indexeaza site-ul. Aici depinde: daca ai 1M+ de pagini indexate, este normal sa dureze o perioada pana cand Google reindexeaza site-ul. Daca site-ul este mic, atunci dureaza putin.

Migrarile sunt usoare. Este fals acest mit. Sunt complexe pentru ca sunt mult prea multe elemente de luat in considerare. Ele dureaza mult si trebuie bine planificate.

Back-up site vechi

Primul pas extrem de important este sa ai un back-up la site-ul vechi, pe care il vei migra. Noi ca agentie ne facem un back-up inainte de migrare, la tot ce inseamna pagini din site, pentru a ne asigura ca avem tot. Acest back-up se poate face si cu ajutorul Google Analytics si Google Search Console, pentru ca avem exact acele pagini care aduc trafic organic pe site.

Backup-ul de la site trebuie tinut si dupa migrare, pentru cazul in care ceva nu va merge conform planului.

Crearea unui plan de migrare

Este unul din acei pasi foarte importanti, pentru ca in functie de ce anume se va schimba la site poate vei avea nevoie sa tii legatura cu echipa de SEO, echipa de development, echipa de performance, echipa de design, echipa de analytics, angajatii care se ocupa de adaugarea produselor pe site si asa mai departe. Aceste echipe trebuie sa fie in legatura si sa comunice in special problemele care pot aparea, pentru a se gasi solutii la ele.

Din punctul nostru de vedere fiecare departament in parte trebuie sa isi planifice activitatile. Fiecare are nevoie sa stie care este planul, cel putin in mare, care este deadline-ul si care este planul de contingenta in cazul in care ceva nu merge corect. Noi pana acum nu am vazut un astfel de plan sa existe, dar sa fie pus in aplicare.

Mai sus spuneam ca sunt doua scenarii, cu schimbare de URL-uri sau fara. In acest articol vorbim despre migrarea cu schimbare de URL-uri, pentru ca daca ele nu se schimba, agentia SEO are putine lucruri de facut.

Avem cazurile: 

Staging

Stagingul poate fi un subdomeniu pe site-ul actual, unde sa se implementeze tot din noul site. Este necesar acest lucru si important. Nu trebuie sa se lucreze pe site-ul live, pentru ca se pot strica multe lucruri. Pe staging fiind un mediu sigur si controlat se poate intampla orice, pentru ca acolo nu iti poate fi afectat business-ul.

Aici agentia SEO trebuie sa aiba acces la staging pentru a-l putea crawla. Daca nu putem crawla stagingul noi nu ne putem asigura ca toate lucrurile sunt setate corect la SEO. Fiecare staging are anumite configurari SEO si oricat de bun ai fi ca expert, tot nu iti poti face o viziune de ansamblu daca nu poti crawla tot site-ul.

La una dintre migrarile facute anul trecute, platforma nu ne permitea sa facem crawling. Am transmis sa nu se puna site-ul live fara acordul nostru. Din aceasta cauza nu am putut identifica acele redirect chains, despre care am vorbit in video. De la acea problema traficul organic a scazut. Nu am fost anuntati de echipa de programare ca site-ul nou va fi pe www. Desi au fost facute call-uri, meeting-uri etc acest lucru nu s-a transmis.

Maparea de URL-uri

Este cel mai important pas de facut. Aici exista mai multe cazuri in functie de business. Cea mai sigura varianta, pentru ca tot se face migrarea, este sa se refaca toata strategia de cuvinte cheie, dupa care sa fie refacuta toata structura de categorii/subcategorii pe noile URL-uri.

Fiecare platforma isi are structura ei unica de URL-uri si de regula noi trebuie sa ne mulam pe platforma. Partea buna este ca in general mai toate platformele de ecommerce sunt customizabile cu privire la URL-uri.

Maparea manuala de URL-uri este usor de facut la categorii, chiar daca sunt si cateva sute. In cazul produselor, daca nu se pastreaza exact acelasi URL-uri sau nu exista niste reguli clare dupa care sa se faca maparea, atunci poate dura foarte mult. Nimeni nu vrea sa mapeze manual mii sau zeci de mii de URL-uri de produse.

In acest caz exista doua solutii:

  1. URL-urile de produs sa se pastreze la fel
  2. URL-urile de produs sa fie compuse dupa o regula generala care sa poata fi aplicata in tot site-ul

Aici este nevoie de echipa de development care poate mapa si poate lucra cu date multe. De exemplu, ce faci in cazul in care pe site ai listate peste 100.000 de produse. Acolo trebuie gasite solutii automate pentru maparea de URL-uri. 

Implementarea de 301

Dupa mapare echipa de development trebuie sa faca redirectarile 301. Desi pare un lucru simplu de facut, aici de obicei apar tot felul de probleme. Chiar daca maparea este facuta corect, este necesar ca agentia SEO sa faca testele si la URL-urile finale.

Cazuri posibile aici care pot dauna mult noului site:

  1. Redirect chains
  2. Redirect loop (acelasi URL redirectat spre el insusi)
  3. Redirect in pagini 404
  4. Redirect la prea multe pagini spre homepage
  5. “/” vs “non /” vs “multi ////”

Toate acestea trebuie testate pe staging inainte de a fi pus site-ul live. Acele probleme de mai sus pot aduce scaderi mari de trafic si vanzari.

SEO tehnic

Pentru a ne asigura ca site-ul functioneaza corect, este necesar de refacut auditul SEO pe staging. Aici sunt analizate toate elementele SEO printre care reamintim:

  1. Crawl Budget
  2. Duplicate Content
  3. Indexabilitate
  4. Mobile SEO
  5. Analiza de Loguri de Server
  6. Performance si Load Time
  7. HTTPS vs HTTP
  8. JavaScript SEO
  9. Robots.txt
  10. Meta Robots / X Robots Tag
  11. Canonicals
  12. Title Tags
  13. Meta Description Tags
  14. Headings
  15. URLs
  16. Imagini
  17. HTTP Status Codes (2xx, 3xx, 4xx, 5xx)
  18. Sitemaps
  19. Schema.org
  20. 404 Page
  21. Linkuri interne
  22. Alte probleme sau erori (pentru ca fiecare site are)

De exemplu, la migrare daca nu se imbunatatesc meta tagurile, ele trebuie pastrate cum au fost inainte. Sunt necesare noile teste pentru indexare / robots, pentru a ne asigura ca Google poate crawla site-ul. Practic se reia cam tot ce tine de optimizarea SEO.

Back-up la top pagini din site

O prioritizare importanta o reprezinta toate acele top pagini din site care au mult trafic (nu conteaza daca este platit sau organic) si toate paginile care au linkuri externe. De exemplu, daca ai o pagina care iti aduce 10.000 de vizite lunar si are 20% din totalul de linkuri ale site-ului, este clar ca trebuie prioritizata.

Daca nu se face 301, atunci toate acele linkuri externe se pierd, autoritatea SEO se pierde, rankingul se pierde etc.

Scripturi de tracking

Pentru a ne asigura ca nu se pierd date si ca pastram istoricul, tot inainte de go live este nevoie de adaugarea tuturor scripturilor de tracking. Fiecare site foloseste diverse tool-uri, insa prioritare sunt:

  • Google Analytics
  • Google Tag Manager
  • Google Ads Conversion Scripts
  • Facebook Pixel

Scripturile trebuie sa fie exact aceleasi, pentru ca tu sa ai in continuare datele istorice. Nu are rost sa setezi alte conturi.

Migrarea blogului

Pentru nu stim ce motive, blogul nu prea se ia in calcul. Exista bloguri care pot aduce cifre mari de trafic, iar daca nu sunt mutate o parte semnificativa din trafic se pierde. Deci la migrare trebuie mutate toate paginile din site, inclusiv blogul.

Monitorizare trafic

Dupa migrare este necesarea urmarirea atenta a traficului organic pe site, a tranzactiilor, a vanzarilor si a ratei de conversie. Daca toate sunt in crestere sau cel putin la fel ca inainte, inseamna ca migrarea s-a facut corect.

In cazul in care acesti metrici sunt in scadere, este necesara o analiza amanuntita a fiecaruia in parte. Aici intervin Google Analytics, Google Search Console si alte tool-uri de monitorizare. De asemenea, trebuie urmarit traficul direct / none pentru ca tot ce inseamna redirect trafic se muta aici. Monitorizeaza si sursele de trafic platit, pentru ca este posibil sa nu se inregistreze corect.

Pentru SEO trebuie urmarit scorul de vizibilitate si pozitiile cuvintelor cheie in Google Search. Pozitia medie poate creste daca site-ul nou este facut bine, daca se incarca mai repede si daca este “scris” corect la dev.

Cand se face migrarea?

In zilele si in intervalul orar cand este cel mai mic trafic si cele mai putine vanzari.

Motive pentru care migrarile pot esua

  • Strategia si planul initial sunt slabe
  • Lipsa de planificare
  • Lipsa de comunicare
  • Lispa de oameni buni
  • Lipsa de resurse inclusiv financiare
  • Asteptari prea mari
  • Graba (vrem ieri sa fie site-ul migrat :))
  • Testare defectuoasa inainte si dupa migrare, in special inainte
  • Raspuns greoi de la develepment in rezolvarea bug-urilor

Pasii corecti ai unei mutari:

  • Faceti backup la toata baza de date a vechiului site, mai ales la structura de URL-uri.
  • Pentru a evita pe cat posibil erorile 404, vom face mutarea pe sectiuni, folder cu folder.
  • Trebuie sa ne asiguram ca pentru URL-urile din vechiul site, exista URL-uri corespondente in noul site/structura.
  • Toate testele se vor face pe staging.
  • Mutati tot continutul de pe vechea structura domeniu pe noua structura domeniu.
  • Faceti regulile de rescriere a URL-urilor pe staging.
  • Faceti regulile de rescriere pentru toate categoriile. Exista anumite categorii pentru care nu exista corespondenti pe noua structura.
  • Creare sitemap.xml cu noua structura de URL-uri si urcata in Google Webmaster Tools, pentru a asigura un crawl cat mai bun al site-ului si pentru a verifica starea indexarii.
  • Configurare Robots.txt pentru a permite indexarea tuturor URL-urilor, nu trebuie sa blocheze accesul la noile pagini.
  • Trebuie sa existe un singur 301, de la URL A la URL B si evitate redirect loop sau redirect chains.
  • Fisierele CSS, JS trebuie sa fie accesibile pentru GoogleBot.

Checklist

  • Setup project in ScreamingFrog (platforma pentru SEO, auditare si optimizare)
  • Optimizare structura noua de URL-uri (IA – information architecture)
  • Keyword research pentru toate categoriile subcategoriile in parte
  • Optimizare structura site
  • Optimizare structura URL-uri
  • Optimizare structura de categorii
  • Optimizari nontehnice: titluri, descrieri, H-uri, imagini, continut
  • Verificare si configurare accesibilitate:
    • robots.txt
    • meta robots
    • sitemaps
  • Verificare continut duplicat
    • filtre
    • pagini cu putin continut
    • canonical tag
  • Analiza UX: functionalitati site, comenzi de test, abonari la newsletter, add to cart, wishlist, filtrare, butoane
  • Simulare mutare (teste 301)
  • Verificari post migrare:
    • 301
    • 404
    • 5xx
    • sitemaps
    • teste robots.txt
    • index status in GSC
    • crawl errors inainte si dupa
    • imagini
    • 301 interne daca exista
    • Teste performance inainte si dupa (load time, Google LightHouse)
    • Teste pe mobile

Exemple de migrari:

Mai jos este o migrare facuta corect in sept 2020, pentru un ecommerce. Se vede ca traficul organic este in crestere dupa. Rata de conversie a crescut cu 30%, tranzactiile cu 50%, veniturile cu 74%, iar sesiunile cu 16%. 

In cazul acestei migrari echipa de dev a facut o treaba excelenta, implicarea noastra fiind minima. Aici s-au pastrat URL-urile ca inainte.

migrare site corecta

Mai jos este un alt caz de migrare in care nu s-a facut o treaba corecta. Noi nu eram implicati atunci in proiect. Desi am recuperat tot ce era de recuperat din migrarea anterioara, traficul nu si-a revenit cum era inainte. Am avut norocul sa avem un back-up la site-ul vechi si a trebuit sa luam din Analytics si Search Console:

  • paginile cu trafic dinainte de migrare
  • paginile care aveau linkuri externe

migrare site incorecta

In video am vorbit despre Redirect Chains, mai jos avem un alt caz de migrare in care nu s-a facut corect 301. Migrarea a fost facuta in Oct, iar acel varf de trafic (cu albastru) din Nov este din cauza scripturilor de tracking care nu au fost setate corect. La traficul organic se inregistra traficul din PPC.

migrare site incorecta 2

Mai jos este numarul de click-uri din GSC:

migrare site incorecta gsc

 

Concluzii:

Planifica foarte bine migrarile, lucreaza cu o agentie care stie ce are de facut. Asigura-te ca echipa de programare este foarte bine pregatita, lucreaza pe staging intr-un mediu sigur, testeaza, testeaza, testeaza inainte de GoLive.

Resurse:

https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/what-is-site-move

https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/site-move-with-url-changes

https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/301-redirects

Author

Daniel Ene

SEO Growth Hacker & Partner at Moloso Agency. Daniel Ene se considera unul dintre norocosii care si-a gasit pasiunea inca de la inceput. De peste 11 ani s-a implicat in proiecte mari si mici, de la start-upuri pana la companii internationale. Este in permanenta in cautare de nou si de evolutie atat profesionala, cat si personala. Zi de zi cauta, testeaza si implementeaza noi trucuri de SEO pentru a-si ajuta clientii sa aiba succes.