Ecommerce Marketing Online SEO

Optimizare SEO Magazine Online: 10x in Trafic Organic

Daca iti doresti sa faci un update magazinului tau de e-Commerce, in ceea ce priveste Optimizarea SEO, ai intrat in locul potrivit. Fie ca te afli intr-o pozitie de conducere, esti angajat sau freelancer, ceea ce vei citi in randurile urmatoate va fi ca o gura de aer, si cu siguranta se va lasa cu multe “Aha!” moments.

Topicurile atinse in acest articol:

  • SEO Manager
  • Marketing Manager
  • Business Owner
  • sau Freelancer

Ne dorim sa venim in ajutorul pietei de comert online, prin cunostintele si experienta noastra acumulata in multi ani de optimizat magazine online.

Trebuie sa mentionam ca, in continuare, in ceea ce priveste canalul de trafic organic, acesta este este unul din cele mai profitabile pe termen lung. ROI-ul poate fi fantastic, dupa cum am prezentat in acest studiu de caz.

Daca vrei sa obtii mult mai mult trafic organic din Google, citeste in continuare acest articol. Ne-ar face placere sa stim daca ti-a fost de folos. Hai in pagina noastra personala de Facebook!

Statistici Ecommerce Romania

Piata de Ecommerce in Romania a atins in 2019 cifra de peste 4,3 miliarde de EUR si este in crestere cu 20% fata de 2018, conform GpeC. Pentru 2020 inca nu avem statistici, insa suntem siguri ca exista o crestere majora fata de 2019. Din estimarile ARMO, se preconizeaza in 2020 o crestere de 30% fata de 2019.

In 2018, cumparaturile online au inregistrat valori de peste 3,5 miliarde de EUR, in crestere cu 30% fata de 2017.

Ecommerce-ul romanesc a inregistrat cresteri seminificative de la an la an, iar in ultimele cateva luni, conform statisticilor noastre interne, a crescut si mai mult.

De-a lungul timpului am optimizat sute de magazine online, iar toate aceste strategii pe care le vei citi in acest articol, sunt rodul experientei noastre de peste 10 ani in SEO.

Cu ajutorul lor, noi putem dubla traficul pe aproape orice magazin online din Romania. Perioada difera de la business la business.

De Ce SEO Este Important?

Conform https://datareportal.com/ in Ianuarie 2020 aveam:

  • 15.35 Milioane de utilizatori de internet;
  • Exista 2% crestere fata de 2020 in numarul total de useri;
  • 80% din Romani au acces la internet;
  • Exista peste 26 de milioane de dispozitive mobile, care reprezinta 138% din populatia tarii;
  • Conform ThinkWithGoogle, intr-un raport global, 74% din cumparaturile offline, au inceput cu search online;
  • 59% din utilizatori folosesc Google pentru research si pentru a cumpara produse online.
  • In Romania, Google are market share de peste 98%.

Majoritatea traficului de pe site-uri vine din Google, din toate canalele.

Cuprins Articol

  1. Platforme de Ecommerce
  2. Keyword Research Pentru Ecommerce
  3. Arhitectura Informatiei a Unui Magazin Online
  4. OnPage SEO Pentru Magazinele Online
  5. SEO Tehnic Pentru Ecommerce
  6. Mobile SEO
  7. Strategii de Content Marketing
  8. Link Building

Platforme de Ecommerce Folosite in Romania

Primim foarte des intrebarea: care este cea mai buna platforma de ecommerce pentru SEO? 

Raspunsul este simplu: toate sunt bune, atata timp cat sunt optimizate corespunzator. Toate platformele pentru shop-urile online au plusuri si minusuri, si nu este una mai buna ca alta.

Din punctul nostru de vedere, o platforma de Ecommerce trebuie sa satisfaca, in primul rand, toate nevoile de business, deoarece, indiferent de natura actiunilor de configurare SEO, acestea se pot face usor si dupa lansarea site-ului.  Pentru a-ti usura munca in timp, iti recomandam ca SEO sa fie inclus inca din etapa de dezvoltare, insa din experienta noastra, asta se intampla poate in 5% din cazuri. Asadar, avem solutii pentru cei ce au sarit aceasta etapa.

Care sunt cele mai comune platforme folosite?

  • PrestaShop
  • Magento
  • CSCart
  • OpenCart
  • WooCommerce
  • GoMag
  • Shopify – am vazut ca au inceput sa apara din ce in ce mai multe magazine

Keyword Research Pentru Magazinele Online

Descoperirea cuvintelor cheie, este baza a tot ce inseamna SEO pentru magazinul tau online. Daca nu stii cuvintele cheie relevante pentru site, atunci vei avea mari dificultati in aduce trafic organic.

Lista de cuvinte cheie este fundatia pe care se va construi intreg website-ul, de la arhitectura, la structura si optimizari onpage, pana la link building. Toate elementele SEO se bazeaza pe cuvinte.

Vedem foarte multe site-uri, in special cele noi, ca nu targeaza cuvintele cheie principale. 

Este una din cele mai mari greseli SEO pe care le-am observat de-a lungul timpului. Intreaga strategie pe termen lung a business-ului tau se bazeaza in intregime pe descoperirea si maparea cuvintelor cheie in site.

Cum facem keyword research? Sunt cateva strategii foarte simple pe care ti le vom arata.

Inainte de asta, trebuie sa stii exact care sunt tipurile de cuvinte cheie.
Sunt doua tipuri principale:

  • Head terms
  • Long tail 

Cuvintele cheie “head terms” sunt acelea cu volume foarte mari de cautari si foarte broad. Un exemplu este “rochii de seara” care are peste 70.000 de cautari lunare.

Targetarea lor este obligatorie, insa trebuie sa iei in calcul urmatoarele lucruri:

  • volumele lor de cautari sunt foarte mari;
  • targetul lor este foarte broad;
  • nu au in spatele lor o intentie de cumparare clara;
  • investitia in SEO este mare, iar returnul nu este atat de mare pe cat ai crede;
  • dureaza mult pentru a prinde tractiune in cautari;
  • aceste tipuri de cautari pot fi informationale, directionale sau tranzactionale, insa in principal sunt informationale (pentru ca tin de research);

Cuvintele “long tail” sunt acei termeni de cautare formati din trei sau mai multe cuvinte. Un exemplu ar fi: “rochie de seara albastra lunga” sau “rochie de seara scurta cu franjuri”. De ce sa targetezi si aceste cuvinte?

  • volumele de cautari sunt mai mici;
  • pot ranka in Google mult mai repede;
  • intentia de cumparare este mult mai clara;
  • aceste tipuri de cautari se mai numesc si tranzactionale;
  • aduc vanzari mai repede;
  • investitia in SEO este mult mai mica;
  • ROI-ul este mare.

Care sunt acele strategii simple pentru keyword research?
Desi sunt simple, acestea sunt printre cele mai consumatoare de timp, si timpul inseamna bani.

In primul si in primul rand trebuie sa stii exact ce tipuri de produse vei vinde prin magazin.
Fa o lista clara cu:

  • toate tipurile de produse vandute;
  • analizeza foarte bine furnizorii si tipurile de produse;
  • brandurile pe care le vei comercializa;
  • listeaza-ti toate categoriile actuale din site;
  • cauta in site produse care nu sunt categorisite/sau care sunt listate in alte categorii (am vazut acest lucru de prea multe ori).

Pentru categorii, vei face keyword research pagina cu pagina, pentru a te asigura ca ai toata lista de cuvinte. Partea cea mai interesanta este ca dupa ce vei avea cuvintele cheie, iti vei intelege foarte bine clientii tai, vei descoperi toate acele pattern-uri de cautare si vei sti exact care sunt cuvintele informationale vs tranzactionale.

Atunci cand faci keyword research vei descoperi inclusiv toate cautarile pentru content marketing si content development, pentru ca vei avea cautari ca “top cele mai frumoase rochii de seara”, care sunt perfecte pentru blog.

Alte surse utile pentru a gasi cuvintele tale:

  • Google Keyword Planner – noi il folosim pe acesta, pentru ca are cele mai bune informatii;
  • Mai utile si mai relevante sunt: search terms din contul tau de Adwords, pentru ca vei sti exact si cuvintele care iti aduc conversii;
  • Contul tau de Google Search Console – pentru ca poti vedea la nivel de pagina, care sunt toate cuvintele pe care Google le considera relevante;
  • Ultimele doua surse sunt adevarate mine de aur, daca se investeste timp in research.

Nu vom arata exact cum facem noi keyword research, pentru ca am pierde esenta articolului, iar scopul nostru aici este acela de a-ti arata o varietate de solutii pe care trebuie sa le ai in calcul atunci cand vrei sa faci optimizare SEO in eCommerce.
Takeaways:

  • extrage cuvintele cheie pe categorii, grupeaza-le pe tipuri de produse, pentru a-ti fi usor de mapat;
  • extrage cuvintele head si long tail (~70% din cuvinte sunt long tail);
  • fa o lista cat mai mare, chiar daca nu le vei folosi pe toate.

La final, vei sti exact ce anume si cum se cauta produsele in nisa ta si vei intelege foarte bine tipologia de client.

Arhitectura Informatiei Pentru Magazinele Online

Arhitectura informatiei este una din partile care ne plac cel mai mult, deoarece, in functie de cum structurezi site-ul, acesta va ranka sau nu in Google Search.

Intotdeauna structura website-ului se va crea dupa ce avem lista completa de cuvinte cheie.

Cea mai buna structura la website-uri este cea pe foldere si pe silozuri sau silos, cum este prezentata mai jos.

sursa foto: https://www.advancedwebranking.com/

Cea mai buna solutie pentru structura arhitecturala este ca de la homepage pana la pagina de produs sa fie maxim 3 click-uri pe care un utilizator le face. Google Bots simuleaza aceste click-uri prin descoperirea linkurilor interne. In general cam toate site-urile pe care am lucrat fac o treaba destul de buna aici.

Provocarile apar atunci cand exista sute de categorii in site si zeci sau sute de mii de produse. Atunci este ceva mai complicat sa se pastreze aceasta structura.

Cum ne asiguram ca oamenii au o experienta placuta atunci cand ajung pe site?

Este important cum si ce categorii/subcategorii afisam in meniul principal. Aici este secretul. In cazul site-urilor mici cu 100-150 de categorii/subcategorii este simplu, pentru ca se afiseaza cele mai importante din punct de vedere cautari lunare si strategie de business/produs.

In cazul site-urilor foarte mari, se va face o selectie manuala pentru categoriile de Top care pot contine si sute de alte subcategorii.

Exemplu:

Avem o categorie mare de Electrocasnice, iar in subcategoriile listate in meniu vor fi afisate doar cele mai importante, precum: Frigidere, Masini de Spalat, Cuptoare, Aragazuri, etc. Pentru fiecare astfel de subcategorii se vor crea pe Lvl 3 sub-subcategorii de forma: Frigidere 2 Usi, Frigidere No-Frost, etc. Sunt sigur ca ai inteles ideea. In acest caz tot vom avea 2 maxim 3 click-uri pana la pagina de produs, pentru ca Subcategoriile principale vor fi afisate in meniu.

Structura de categorii va ajuta site-ul foarte mult la scalabilitatea traficului si a business-ului, pentru ca vor fi optimizate multe tipuri de cuvinte cu volume mari de cautari.

Ca o regula generala: cu cat lucrurile sunt mai simple, cu atat mai bine.

Partea de structura si de alegere a categoriilor, este etapa unde se da gres cel mai mult in SEO, deoarece nu se bazeaza pe research facut in prealabil. Asa cum se zice in popor, acesta “se face dupa ureche”. Observam atat de multe business-uri noi care investesc mult in crearea unui site, insa nu iau deloc in calcul optimizarea SEO, inca dinainte de a lansa site-ul online.

Din acest motiv, creste investitia, creste bugetul alocat pentru site, creste timpul de lansare, timpul de pozitionare in search si multe altele. Nu este optim.

In peste 90% din cazuri, noi facem restructurari la categorii/subcategorii deoarece nu sunt alese corect din punct de vedere trafic si din punct de vedere al interesului clientilor. Categoriile trebuie sa fie create intotdeauna in functie de volumele de cautari lunare.

OnPage SEO Pentru Magazinele Online

Optimizarile OnPage contin:

  • meta tagurile;
  • continutul;
  • imaginile.

Meta Tagurile care se optimizeaza pentru OnPage sunt:

  • Titlurile;
    Meta Descrierile;
    Headingurile (H-urile) / subtitlurile.

Atat meta tagurile cat si continutul se optimizeaza doar dupa ce exista strategia de cuvinte cheie. Fara a alege in prealabil cuvintele cheie potrivite pentru fiecare categorie/subcategorie, nu putem face aceste optimizari pentru a obtine maximul de rezultate.

Pentru site-urile care au structura de categorii bine implementata se pot face optimizari dinamice, facute programatic in functie de anumiti parametri. Noua ne place ceea ce facem, asta pentru ca, in zona de ecommerce cu meta tagurile, te poti juca ori de cate ori ai ocazia.

Pentru a intelege mai bine, avem cateva exemple mai jos pentru o agentie de turism (Exotic Tours), iar pagina optimizata este cea de Early Booking Punta Cana. In cele ce urmeaza, iti aratam cateva tipuri de optimizari pentru Title Tag.

Ca regula generala de numar de caractere, este bine sa mentinem pana la 70. Pe Mobile sunt cazuri in care titlurile se afiseaza pe 2 randuri. Pe mobile, fata de Desktop Google alege sa afiseze mai multe caractere.

Conform RankRanger avem mai jos statisticile pe Romania la titluri si descrieri:

Optimizari SEO Titluri

Early booking Punta Cana

Oferte Vacante Early Booking in Punta Cana 2021 | Exotic Tours

354+ Oferte Sejur Early Booking Punta Cana 2021 | Exotic Tours

354+ Oferte Sejur Early Booking Punta Cana 2021, Pret de la 789€ | Exotic Tours

Punta Cana early booking – oferte

Tu pe care ai da click?

Din punct de vedere SEO toate sunt “corecte” si toate sunt optimizate pentru cuvantul principal Early Booking Punta Cana.

Optimizari SEO Meta Descriere

Meta descrierea este acel copy, text care apare sub title si care indeamna userii sa actioneze. Avand in vedere ca avem pana la 160 de caractere afisate de Google, este nevoie sa facem tot ce ne sta in putinta pentru a obtine maximul de rezultate.

Noi cand optimizam meta descrierile, facem mult research pe clientii business-ului. Ne folosim de date din survey-uri, intrebam ownerii despre punctele lor forte, despre punctele lor slabe, gasim care sunt fricile pentru care nu se plaseaza comenzi si motivele pentru care se plaseaza comenzi.

Facem acest lucru pentru ca dorim sa intelegem foarte bine cine este clientul clientului nostru. Alte date pe care le putem folosi sunt datele demografice din Google Analytics.

In testele noastre trecute, am observat ca este o diferenta majora in modul cum dau click in Google femeile vs barbati. Fiecare tipologie raspunde diferit la cuvinte, la mesaj. Intr-un A/B test de CTR facut pe titluri si descrieri, am observat ca pierdeam pana la 40% din click-urile date de femei, si o usoara crestere la click-urile date de barbati.

Conteaza mult, cui te adresezi si cum formulezi mesajul. Ca un scurt guideline, meta descrierea trebuie sa contina cuvantul cheie optimizat in pagina si un call to action ca: descopera, afla, cumpara, vezi, citeste, etc.

Mai jos avem cateva exemple tot pentru Exotic Tours: (luate din Google :), mai putin ultima). 

Charter Charter Punta Cana cu plecare din Bucuresti … Resortul este special conceput pentru cei care doresc sa petreaca o vacanta relaxanta impreuna cu …

50% reducere All Inclusive PUNTA CANA 2021 | preturi de la 31 euro | cele mai bune oferte All Inclusive din REPUBLICA DOMINICANA pentru PUNTA CANA. … Jeka Turism din 1991 | Vacante 2021 · Cariere · Echipa Jeka · Termeni & conditii

Intra pe Exotic Tours si mergi in vacata in Punta Cana in 2021.
Oferte vacanta si sejur charter (zbor direct) Punta Cana 2021✅Plecari in Februarie-Martie 2021, reduceri early booking.

Rezerva-ti ☀ vacanta si sejurul de vis ✈ in Punta Cana, 2021. Transparenta 100% ○ Consultanta & Asistenta ○ Asigurari + Licenta ○ Preturi Mici.

Tu pe care ai da click?

Optimizarile SEO pentru Heading-uri

H-urile fac parte din structura unei pagini web. Atat userii cat si motoarele de cautare folosesc aceste subtitluri pentru a intelege mai bine contextul si topicul paginii web. Aici aproape toate platformele de Ecommerce fac o treaba buna, pentru ca adauga automat numele categoriei.

Problemele apar atunci cand denumirile de categorii nu sunt alese in functie de cuvintele cheie importante.

Ca un exemplu: Categoria de Early Booking Punta Cana, are numele Punta Cana. La fel subcategoriile de last minute, bilete de avion, sejur, vacante au tot numele Punta Cana. H1 in toate aceste tipuri de pagini, care au oferte diferite va fi Punta Cana.

Este partial optimizat, pentru ca nu se plaseaza si tipul de oferta. Google va avea nevoie de multe alte informatii externe pentru a “sti” ca acea pagina are oferte de Sejur in Punta Cana.

In loc sa ajutam motorul, ii facem “viata mai grea”.

Iti voi da cateva exemple de H1 pentru Early Booking Punta Cana.

Early Booking Punta Cana

Oferte Early Booking Punta Cana

Oferte Early Booking Punta Cana 2021

Oferte Sejur Early Booking Punta Cana 2021

Toate variantele de mai sus sunt in regula pentru H1, insa unele targeteaza mai multe tipuri de cautari si au sanse mai mari sa raspunda si la alte cuvinte.

Optimizarile pentru Titluri, Descrieri si H1 trebuie sa fie pe limbajul natural, ca si cum ai scrie o propozitie cursiva. Abordarea mea este sa adaug cuvinte Head Terms si Long Tail in titluri si Headinguri, sau de la caz la caz sa folosesc mai mult long tail doar in title sau doar in H1. Aici depinde si de abilitatile platformei.

De ce si long tails? Pentru ca pagina are sanse mult mai mari sa raspunda la foarte multe combinatii de cautari ale cuvintelor cheie. In exemplu de mai sus pagina Early Booking Punta Cana are sanse sa raspunda la cautari ca:

  • punta cana early booking
  • oferte punta cana 2021
  • oferte early booking punta cana 2021
  • sejur early booking punta cana 2021
  • early booking punta cana pret
  • oferta punta cana early booking
  • si multe altele.

Desi ordinea este destul de importanta pentru ranking, paginile daca sunt relevante pot raspunde si la mii de cautari (cuvinte cheie) diferite.

Optimizari de continut

Exista doua tipuri de continut la un magazin online.

  1. Continutul din categorii/subcategorii
  2. Continutul din pagina de produs

Continutul informational, de pe blog, intra la alta categorie si vom vorbi despre el mai jos la Strategia de Content Marketing.

Pe un magazin online, daca nu exista continut in categorii, Google va avea ceva provocari in a identifica mai bine topicul.

John Mueller: The one thing that I notice in talking with the mobile indexing folks is that when the e-commerce category pages don’t have any other content at all other than links to the products then it’s really hard for us to rank those pages. So I’m not saying all of that text at the bottom of your page is bad but maybe 90%, 95% of that text is unnecessary but some amount of text is useful to have on a page so that we can understand what this page is about.

Exista anumite cazuri in care vedem mii de cuvinte in textul dintr-o categorie de produse. Atunci Google are alte provocari in a intelege intentia din spatele paginii si anume:

  • Este continut informational? Pagina ar trebui sa raspunda la cautari informationale?
  • Este continut comercial si pagina ar trebui sa raspunda la cautari tranzactionale?

Din punct de vedere SEO, cel mai bun continut, este cel scris natural de un copywriter. De multe ori am vazut cazuri in care se insista prea mult pe cuvintele cheie targetate, lasand la o parte intentia de a ajuta clientul care ajunge in pagina.

Daca un content writer va dezvolta continut despre Pantofi de Barbati, automat va folosi acele cuvinte relevante si sinonime care vor ajuta SEO.

Capcana in care intra atat specialistii SEO dar si antreprenorii este ca pun pe locul 1 SEO atunci cand este vorba de continut. Cu siguranta ca aproape orice continut mai poate fi optimizat, insa nu acesta ar trebui sa fie focusul principal.

Optimizari SEO pentru pagina de produs

Ajungem la continutul cel mai important al unui magazin online, si anume pagina de produs. De ce este cel mai important? Pentru ca aici se intampla vanzarea. Userii intra pe pagina, se uita la poze, citesc descrierea, review-urile si apoi aleg sa cumpere.

Cele mai mari greseli pe care noi le-am observat cand vine vorba de pagina de produs:

  • Denumirile de produs sunt prea generice si slabe:
    • exemplu: pantofi G45 – listati intr-o categorie de femei;
    • Tricou Sara;
  • continutul este preluat de pe alte site-uri;
  • continutul este generat dinamic cu softuri;
  • continutul este generat dinamic cu template-uri de text (boilerplate content);
  • imagini slab calitativ (facute cu telefoane slabe :));
  • imagini taiate;
  • prea putine imagini la produs (doar una);
  • prea putine informatii tehnice;
  • informatii tehnice care nu sunt exacte, nu reflecta realitatea;
  • continut preluat de la furnizori (fara alte imbunatatiri);
  • formatare slaba la continut;
  • continut “ascuns” dupa butoane (vezi mai mult, taburi, etc);
  • continut care apare doar pe mobile sau doar pe desktop (el trebuie sa fie pe ambele versiuni);
  • continut mult supra optimizat.

Care sunt cele mai importante elemente in pagina de produs:

  1. imaginea produsului;
  2. denumirea produsului;
  3. continutul text al paginii de produs: descriere + informatii tehnice.

Ca o observatie interna: am vazut ca acele business-uri care investesc in paginile de produs, cresc mult mai repede in SEO si nu au nici penalizari.

Hai sa luam cel mai important element SEO si anume denumirea de produs. Care ar fi cea mai buna varianta? 

Gandeste-te ca denumirea de produs este vizibila peste tot, in toate campaniile: Google Shopping, GoogleAds, DSA, Facebook (Carusels de exemplu), Google Search Organic si oriunde se mai afiseaza.

Daca vezi un anunt pentru tricou John vsun anunt pentru Tricou John Adidas Alb Pentru Barbati, Marimea M, Bumbac 100%, pe care ai da click? La fel este si in listingul de Google Organic.

Denumirea de produs trebuie sa fie cat mai descriptiva si sa contina:

  • tipul de produs la singular;
  • brand;
  • caracteristici unice ale produsului;
  • informatii tehnice daca este cazul;
  • sa fie in limbaj natural si cuvintele sa fie legate intre ele (sa nu fie robotic facuta);
  • cod de produs (pentru produsele care au coduri unice si sunt cunoscute, mai ales pe IT&C);
  • exemple pot fi nenumarate, unul l-am dat mai sus.

SEO tehnic pentru Ecommerce

Zona tehnica la platforme pentru magazine reprezinta zonele noastre preferate, deoarece, sunt foarte multe elemente tehnice de analizat si de optimizat. Nu vom intra in toate, pentru ca sunt multe, insa vom avea doua abordari:

  1. Elemente SEO tehnice importante;
  2. Top greseli tehnice in Ecommece-ul romanesc.

Care sunt acele elemente SEO tehnice importante?

    1. Structura de URL-uri si linkuri interne;
    2. Canonicals;
    3. Meta Robots + Robots.txt;
    4. Schema.org / Microdate;
    5. Viteza de incarcare;
    6. Continut duplicat;
    7. Sitemaps;
    8. Erori server;
    9. Coduri HTTP de raspuns (2xx, 3x 4xx, 5xx);
    10. Mobile;
    11. Meta taguri.

Avansate:

  1. Optimizari pentru Crawling si Crawl Budget;
  2. Analiza de loguri de server;
  3. Restructurare filtre;
  4. Versiuni separate de mobile;
  5. Optimizari interne de search;
  6. Parametri de URLs;
  7. Internal spam.

Care sunt cele mai comune greseli pe zona tehnica in Romania? Multe pleaca de la platformele de Ecommerce.

  1. Structuri de URL-uri slabe;
  2. Meta taguri duplicate si neoptimizate;
  3. Netratarea filtrelor si a continutului duplicat;
  4. Indexari de pagini inutile (ca paginile de Search). Daca nu esti Emag, si faci asta, vei avea de pierdut pe termen lung;
  5. Erori in schema.org;
  6. Lipsa sitemapurilor;
  7. Configurari slabe la Robots.txt sau meta robots;
  8. Viteza de incarcare foarte mare (este inacceptabil sa mai exista site-uri care se incarca in peste 5-8 secunde).

Pentru zona tehnica ar trebui sa scriem un articol complet, pentru a detalia fiecare element in parte si care sunt implicatiile lui la site. #VaUrma

Aceste configurari sunt facute custom, pentru fiecare tip de site/business si platforma in parte. Fiecare are particularitatile ei, si trebuie analizate toate tipurile de pagini, pentru a vedea exact ce merita sa fie indexat si ce nu.

Una din cele mai mari capcane in care cad agentiile si specialistii de SEO este sa creada ca daca se indexeaza mai multe pagini, traficul va creste. Google se uita in primul rand la calitatea paginilor si apoi la cantitatea lor.

De exemplu poti face intr-o saptamana un site la care importi 100-500.000 de produse, dar ai continut copiat. Crezi ca va indexa Google tot site-ul? Clar nu. Daca mai adaugi la indexare si toate filtrele + paginile de search, poti ajunge la milioane si milioane de pagini pe care GoogleBot trebuie sa le descopere.

Partea tehnica este pentru mine cea mai complexa, pentru ca sunt mult prea multe cazuri de analizat si tot atatea probleme tehnice.

Printrele cele mai interesante probleme tehnice pe care le-am descoperit este in exemplul de mai jos, care tine de URL-uri:

Un produs este adaugat in mai multe categorii si are o denumire. Produsul poate fi accesat prin mai multe URL-uri. Exemplu:

  1. site.ro/categorie-1/subcategorie/nume-produs/
  2. site.ro/categorie-2/nume-produs/
  3. site.ro/categorie-2/nume-produs/?p=2
  4. site.ro/categorie-2/nume-produs/?search=produs
  5. site.ro/categorie-3/subcategorie-2/nume-produs/

Etc

Toate acele URL-uri au setat canonical spre site.ro/nume-produs/ insa acest URL nu se gaseste nicaieri in structura interna a site-ului. Asta genereaza foarte mari probleme de crawling, de crawl budget si bineinteles de indexare, chiar daca din punct de vedere tehnic SEO implementarea este corecta.

Mobile SEO pentru Magazinele Online

Conform StatCounter, la nivel global avem 55.55% dispozitive mobile, 41.61% Desktop si 2.84% Tablete.

Pe Romania cifrele sunt similare:

Ca o statistica interna, cautarile pe mobile raportate de Google sunt in jur de 70%. Majoritatea clientilor nostri au trafic de pe mobile tot in jur de 70%, chiar daca veniturile nu au acelasi procent pe mobile. Un comportament pe care l-am observat, este ca se face research pe Mobile si cumparatura se finaleaza pe Desktop (din multe considerente, poate pentru ca site-ul nu merge bine pe Mobile.)

95% din toate cautarile efectuate global pe Mobile sunt facute in Google:

In Romania, Google are market share de peste 97%. Asa ca este foarte importanta versiunea de mobile.

In 2015 Google a introdus primul algoritm pentru Mobile, denumit de comunitatea SEO Mobilegeddon :).

In 2016 Google a introdus Mobile First Index.

Today, most people are searching on Google using a mobile device. However, our ranking systems still typically look at the desktop version of a page’s content to evaluate its relevance to the user. This can cause issues when the mobile page has less content than the desktop page because our algorithms are not evaluating the actual page that is seen by a mobile searcher.

Daca inainte de acest algoritm Google “se uita” la versiunea de Desktop si la continutul afisat, acum indexeaza prima data versiunea de Mobile si continutul pe care il citeste aici.

Exista 3 tipuri de implementare pentru versiunea de mobile:

  1. Responsive design: este cea mai comuna varianta
  2. Dynamic serving: unde in functie de user agent (mobile, desktop, tableta), serverul raspunde cu versiuni diferite de HTML si CSS
  3. Versiune separata de site mobil: ca m.site.ro

Sunt putine cazurile astazi in ecommerce-ul romanesc, in care un site nu raspunde corect pe mobile.

Care sunt cele mai comune greseli de implementare la Mobile Version?

  1. Se blocheaza fisierele JS si CSS din robots si Google nu poate randa paginile corect;
  2. Exista continut diferit pe mobile vs desktop (ar trebui sa fie exact acelasi continut);
  3. Se folosesc pop-uri excesive, care apar pe toate paginile la refresh (in loc sa apara o singura data per user/sesiune);
  4. Butoane care nu pot fi apasate (la tap), ori prea mici, ori prea mari;
  5. Functionalitati de UX ca filtrarea in site nu merg corect;
  6. Searchbar nefunctional;
  7. Cart nefunctional, sau cu probleme (asta aduce cu sine pierderi mari financiare);
  8. Optimizari nefacute pentru diferite rezolutii (este necesar de luat in calcul ca nu toti userii au telefoane performante de ultima generatie);

Cum verifici daca site-ul tau este optimizat pentru Mobile?

https://search.google.com/test/mobile-friendly: cea mai simpla solutie este sa mergi pe acest link de la Google. Partea mai putin buna, este ca testul se face la nivel de pagina web. Poti testa pe rand doar cate o pagina.

Varianta a doua este sa mergi in Search Console la raportul de Mobile Usability:

Mobile Usability GSC report

 

In acest raport vei vedea erorile care apar la versiunea de mobile, si cate pagini valide. Daca tu stii ca ai 10.000 de pagini in site, dar GSC iti arata valide pe mobile doar 1000, asta nu inseamna ca 9000 de pagini sunt invalide, ci doar ca Google arata o parte din toate. In exemplul de mai sus, site-ul are indexate in Google peste 51.500 de pagini.

Un alt raport interesant din GSC este cel de mai jos, in care vezi exact cate accesari a facut GoogleBot pe user agent de Smartphone vs Desktop. In acest fel iti poti da seama cum iti crawleaza Google site-ul.

Mobile Crawling GSC report

 

Strategia de Content Marketing

Spuneam mai sus ca exista doua tipuri de content la Ecommerce: cel din categorii si cel din pagina de produs.

Continutul informational de pe blog are foarte multe beneficii:

  1. branding;
  2. trust/incredere in brand;
  3. trafic organic foarte mult;
  4. ROI foarte mare (avem un calcul intern facut unde am generat din investitia din content 100x venituri);
  5. pozitionare in nisa ca expert;
  6. vanzari (chiar daca sunt indirecte);
  7. oferirea de informatii gratuite / contributie pentru bunastarea clientilor tai;

In general din ce am observat in Romania, pe bloguri se scrie doar ca sa se scrie, pentru ca Google spune sa ai continut de calitate. Contintul de calitate este relativ, pentru ca mie poate sa imi placa un articol, pe cand tie nu.

Insa daca scrii doar de dragul de a scrie, pierzi timp, bani si resurse “and it’s bad for business 🙂“.

Am vazut mult prea putine companii care fac o treaba buna pe zona de Content Marketing.

Abordarea noastra aici, este sa mizam mult pe EverGreen content, adica acel tip de continut care va fi relevant si peste 3-5 ani de zile. De exemplu daca scrii un articol despre “Ce este SEO“, el va fi relevant si peste ani de zile.

Daca scrii un articol despre Ulei de Masline, la fel va fi relevant si peste 10 ani de zile, pentru ca uleiul de masline va fi la fel, cu aceleasi proprietati si beneficii.

Daca scrii un articol despre cum sa faci SEO pe Magento, sau alta platforma, el nu va mai fi relevant peste ani, pentru ca poate platforma nu va mai exista, sau cu siguranta se va schimba.

Abordarea pentru EverGreen content te ajuta pe termen foarte lung, pentru ca o data scris un articol, el iti va aduce trafic organic peste ani si ani, vanzari, lead-uri si toate celelalte beneficii.

Cum se face strategia de content marketing?

Totul pleaca de la research-ul pe cuvinte cheie. Pe masura ce faci research, gasesti si acele cuvinte cu intentie informationala.

Exemplu: Cum se leaga cravata, tipuri de noduri de cravata, cum asortezi cravata la pantofi, etc

Exista multe cuvinte la care nu stii exact intentia din spatele cautarii. Exemplu: linte, naut, fasole.

Cine cauta linte in Google, vrea sa gasesca informatii, vrea sa cumpere, vrea sa vada un articol, un forum, un blog, sau un magazin? Cum iti dai seama de intentie? Faci o cautare in Google pe cuvant si vezi cum interpreteaza Google intentia din spatele cautarii.

Daca in search apar articole informative dar si magazine online, atunci poti merge pe ambele abordari. Sa ai si produse dar si un articol despre linte.

Dupa ce ai lista de cuvinte cheie si cautarile informationale, incepe efectiv redactarea articolelor. Noi le prioritizam in functie de numarul de cautari lunare, si incepem sa dezvoltam continut pentru cele mai competitive cuvinte. Asa ne asiguram ca acele cuvinte vor prinde tractiune si maximizam traficul organic generat.

Se poate face brainstorming intern cu echipa de marketing, vanzari, pentru ca din informatiile in-house, stii exact ce tipuri de produse se vand cel mai bine, ce intrebari au clientii tai, si care sunt trendurile din nisa ta.

Iar cea mai simpla solutie, este sa faci analiza de competitie, sa iei fiecare blog al competitorilor tai (in special cele mai mari, cu cel mai mare trafic), le exporti cuvintele cheie informationale, faci un match cu articolele pe care le ai, ca sa nu duplici temele si incepi si redactezi continut pe acele cuvinte de care esti sigur ca aduc trafic. 

Aceasta este varianta mea preferata, pentru ca merg la sigur si stiu ca am cele mai bune cuvinte cheie de targetat.

Mai jos avem un exemplu de succes, a tot ce inseamna o strategie de content marketing bine pusa la punct, continut calitativ redactat de copywriteri cu experienta si dorinta de a investi in content:

strategie content marketing

 

Noi am inceput sa facem optimizari SEO la blog in Oct 2019. La inceputul lui 2020 am finalizat strategia de content marketing pe 12 luni. Iar 2020 am publicat constant articole pe blog. Cresterea traficului organic este de 7x, pe cifrele de mai sus.

Link Building

Am lasat la final ce este mai bun :), si anume strategia de link building. Este cea mai sensibila parte din SEO, pentru ca din 2012 avem Google Penguin, care acum este integrat in GoogleCoreEngine si functioneaza real time.

Linkurile sunt cele care iti ajuta domeniul sa creasca in autoritate. In termeni simpli: cu cat autoritatea domeniului tau web (a site-ului) este mai mare, cu atat ai sanse sa fii pozitionat mai bine in cautarile Google pe cuvintele cheie targetate.

De ce sunt sensibile linkurile?

Pentru ca poti aduce penalizari la site, daca nu esti atent cu strategia de linkuri. In cei peste 10 ani de SEO, cele mai multe site-uri penalizate pe care le-am vazut, au fost din cauza linkurilor si am vazut mult prea putine penalizari din cauza continutului sau a site-ului.

Comunitatea SEO a fost bucuroasa cand Google a introdus Disavow, pentru ca poti curata repede profilul de linkuri.

Despre link building si tipuri de strategii de linkuri putem scrie articole intregi, insa acum vreau sa iti spun cum facem noi link building, astfel incat sa crestem traficul si sa maximizam profitabilitatea afacerii:

Pe Ecommerce exista de obicei o singura abordare (pe care si eu am avut-o ani la randul) si anume sa pozitionezi acele categorii din site, care au cele mai multe cautari organice.

Aceasta abordare este costisitoare din multe puncte de vedere:

  1. cand faci link building pe top cautari, dureaza mult prea mult, pana sa rankezi in top 10, pentru ca este o competitie mare;
  2. acele categorii cu volume mari, in general nu convertesc atat de bine;
  3. costul linkurilor este foarte mare (noi in ofertele SEO, defalcam bugetele pentru linkuri, content, tehnic, reportare, etc) si costul cel mai mare este la linkuri;
  4. acele cuvinte head terms odata pozitionate in top, vor aduce trafic, insa vanzarile posibil sa nu fie chiar asa mari, raportate la investitie;
  5. exista riscuri mai mari de penalizari, pentru ca tendinta va fi agresiva atat cu anchor textele folosite cat si cu volumul;

Cum procedam noi?

Avand in vedere ca suntem agentie de PPC, avem foarte multe date din contul de Google Ads si din rapoartele avansate pe care le facem. Putem sti de exemplu care sunt cele mai profitabile cuvinte cheie din Google Ads. Daca sunt profitabile la PPC, automat sunt profitabile si la SEO :).

Analizam din punct de vedere SEO pozitiile organice la acele cuvinte, calculam un scor de oportunitate si dificultatea SEO pe acele cuvinte. In functie de informatiile primite, vom acele exact acele cuvinte care:

  • sunt profitabile;
  • sunt usor de rankat;
  • au nevoie de investitie relativ mica;
  • au competitie mica spre medie;
  • genereaza deja vanzari;
  • genereaza deja si cantitate vanduta la produse;

Aceasta abordare noi o numim ROI Focused Link Building. Este mult mai usor sa cresti in Google o pagina de produs, produs care deja se vinde foarte bine si care are potential de trafic, decat sa cresti categoria din care face parte produsul, unde nici nu vei sigur ca acel cuvant general vinde la fel de bine.

In aceasta abordare intra si Product Focus Link Building, pentru ca facem analize avansate pe toate produsele tale din site din punct de vedere:

  • trafic organic: useri/sesiuni;
  • click-uri;
  • impresii;
  • Google Shopping;
  • Google Ads;
  • rata de conversie;
  • venituri;
  • cantitati vandute;
  • cost/venit;
  • marja de profit;

Coreland toate aceste informatii + informatii din CRM-ul clientului, stim exact ce produse sa promovam prin SEO, ca sa ne asiguram ca investitia in linkuri aduce cel mai rapid return.

Facut acest lucru pe termen lung, poti obtine un cost pe venit de 2% si ROI din SEO de 4867% sau poti creste de 10x.  Pentru ca SEO este foarte profitabil, atunci cand se face corect si pe termen lung.

Noi facem link building doar prin continut editorial, pentru ca este cel mai bun din toate punctele de vedere.

Stim ca este un articol lung, insa intentia noastra este sa iti oferim informatii din bucataria noastra interna, sa iti dam informatii despre strategiile pe care le folosim, pentru ca tu ca proprietar de magazin online sa stii cum sa abordezi SEO.

Te invit sa citesti studiile noastre de caz pe Ecommerce SEO, inainte de a ne contacta pentru o posibila colaborare.

Contacteaza-ne pentru o propunere SEO pentru magazinul tau online. 

#LimitlessEcommerceSEO w/ MoLoSo Marketing

Author

Daniel Ene

SEO Growth Hacker & Partner at Moloso Agency. In love with SEO since day 1. Daniel Ene se considera unul din norocosii care si-a gasit pasiunea inca de la inceputul carierei lui. De peste 9 ani s-a implicat in proiecte mari si mici, de la start-upuri pana la companii internationale. Este in permanenta in cautare de nou si de evolutie atat profesionala cat si personala. Zi de zi cauta, testeaza si implementeaza noi trucuri de SEO pentru a a-si ajuta clientii sa aiba success.