Ecommerce Marketing Online SEO

Optimizare SEO: Sfantul Graal al Marketingului Online

Optimizarea SEO este […]

Singura disciplina din intregul mix de marketing online care este cel mai putin inteleasa si de care marea majoritate a antreprenorilor online fug la propriu.

De ce se intampla acest lucru? 

Pentru ca:

  1. SEO nu este inteles pe deplin
  2. SEO nu raspunde instant la intrebarile (si te rog sa-mi ierti exprimarea): “cat bag, cat scot si in cat timp?”
  3. SEO nu raspunde la mentalitatea de cuptor cu microunde (unde mancarea este gata intr-un minut)
  4. SEO nu este clar pentru multi
  5. SEO are mult prea multe necunoscute (de fapt peste 200 de factori de ranking, dupa cum spune Google)
  6. SEO nu este profitabil imediat (mai ales in cazul startup-urilor)
  7. SEO nu functioneaza la fel pentru toate business-urile
  8. SEO nu este pentru antreprenorii care vor rezultate “ieri” daca se poate
  9. SEO nu este PPC (unde poti incepe sa vinzi repede)
  10. SEO nu este atat de predictibil ca alte canale
  11. SEO nu este rapid

Desi am inceput cu partea vazuta ca “negativa” a SEO, am facut-o special pentru ca de-a lungul timpului am primit toate intrebarile posibile si imposibile despre cum functioneaza si cum va functiona SEO.

In acest articol iti voi spune adevarul despre ce este si cum functioneaza SEO si tu vei decide daca este pentru tine sau nu. Avand foarte multa experienta si lucrand la peste 500 de magazine online de-a lungul timpului, am vazut foarte multe cazuri si am inteles cum functioneaza SEO. Chiar si asa, tot invat in fiecare zi cate ceva nou.

Hai sa vedem care sunt acele intrebari pe care le tot primim des, mai ales la inceput:

  1. In cat timp imi scot investitia?
  2. Ce se va intampla cu site-ul, traficul, vanzarile, veniturile, userii, rata de conversie, CTR-ul, in 1-2-3-X luni de SEO?
  3. Unde ne vezi site-ul peste 6 luni?
  4. La ce sa ma astept daca fac SEO?
  5. Chiar am nevoie de SEO?
  6. Am facut SEO in trecut si nu a functionat, de ce sa mai fac?
  7. De ce sa fac SEO daca imi “merge bine”

Daca ma pun in locul antreprenorului aceste intrebari par sa aiba sens. Daca stau fix unde sunt, aceste intrebari nu au sens. De ce? Ca sa raspundem la aceasta intrebare, trebuie sa stim ce este SEO si cum functioneaza. Hai sa vedem acest lucru, sa aducem mai multa claritate.

Ce este SEO?

Chiar daca as putea scrie un articol intreg despre SEO, ma voi limita foarte pe scurt.

SEO face parte din mixul de marketing online si este unul dintre cele top 3 canale de marketing pentru Romania, ca nivel de trafic, useri si vanzari.

SEO in acelasi timp, este una dintre acele strategii de marketing care poate parea cea mai grea, chiar daca este simpla.

SEO este marketing organic, chiar daca este nevoie de investitii. S-au dus acele timpuri in care traficul crestea natural, fara sa faci mai nimic de la an la an.

SEO este poate cel mai complex mix de lucruri de facut si strategii de implementat ca sa functioneze optim.

Pe termen lung, si insist pe termen lung, este cel mai profitabil canal de marketing. De ce este cel mai profitabil? Pentru ca nu este ca reclamele platite, daca platesti vinzi, daca nu mai platesti nu mai vinzi. Daca investesti serios in SEO, iti poate aduce multe beneficii ani de zile.

Ce nu este SEO?

Trebuie sa raspund si la aceasta intrebare :).

SEO nu este ceva care se face o singura data (adica 1-2 luni si apoi gata, site-ul tau este super optimizat si traficul va curge natural).

SEO nu este ceva neinteles. Este neinteles de nespecialisti si de oameni fara experienta. Era la un moment dat un articol care spunea ca in Romania sunt doua tipuri de oameni: cei care fac SEO si cei care nu :))

SEO nu este nu stiu ce magie pe care o stiu doar cativa oameni. Google este un motor de cautare, care functioneaza pe baza unor principii, pe baza unor cifre, pe baza unor scoruri. Este matematic, chiar daca “formulele” nu sunt puse la vedere. E si normal sa fie asa, pentru ca de aici Google isi aduce veniturile, fiind cel mai bun motor de cautare la nivel global.

SEO nu este o nebuloasa si o necunoscuta. Sunt milioane de studii de caz de succes cu SEO.

SEO nu este nemasurabil. Este chiar foarte masurabil.

SEO nu este pentru orice business.

SEO nu este rocket science.

De ce este SEO atat de complex?

Pentru ca un site sa isi creasca traficul organic are nevoie de foarte multe elemente SEO de optimizat si hai sa le luam pe rand:

Optimizarea SEO OnPage:

Ce avem nevoie sa optimizam onpage/onsite pentru a ne asigura ca site-ul indeplineste toate conditiile necesare de crestere:

  1. Keyword Research – vezi articolul nostru despre acest proces
  2. Meta taguri care inseamna:
    1. Titlurile paginilor
    2. Meta descrierile paginilor
    3. Headingurile (H-urile sau subtitlurile din pagini)
    4. URL-uri
    5. Imagini
  3. Optimizarea structurii website-ului (IA – Information Architecture)
  4. Optimizarea continutului: atat din paginile de produs cat si din categorii
  5. Optimizarea linkurilor interne (breadcrumbs, linkuri interne din meniu, linkuri interne din paginile de produs, linkuri interne din blog)
  6. Optimizarea denumirilor de categorii
  7. Optimizarea denumirilor de produse

Optimizarea SEO Tehnica sau auditul tehnic al site-ului

  • Optimizarea bugetului de crawling care este foarte important mai ales pentru site-urile mari (7-10.000+ pagini)
  • Optimizarea flowului de indexare
  • Optimizari pentru robotii Google, astfel incat sa le facem “munca” de crawling si indexare cat mai usoara
  • Curatarea paginilor junk
  • Optimizarea infinite spaces (adica acel tip de structura/site care poate fi crawlat la infinit pentru ca se genereaza pagini in functie de filtre/parametri)
  • Optimizari UX (imbunatatirea experientei utilizatorului pe website)
  • Optimizari navigatie
  • Optimizari Meta Robots
  • Optimizari canonicals
  • Optimizari paginatie
  • Optimizari Sitemaps (XML + HTML)
  • Optimizari Robots.txt
  • Optimizari performanta si viteza de incarcare a site-ului (Google Lighthouse / PageSpeed Insights)
  • Optimizari JS (sunt foarte multe site-uri / template-uri care functioneaza pe tehnologii ca Angular JS, Vue.js si altele), indexarea si randarea fiind foarte greoaie pentru toate motoarele de cautare
  • Optimizari de Schema.org / JSON-LD, microdate sau datele structurate.
  • Optimizari status codes (3xx, 4xx, 5xx)
  • Recomandari de resurse si server (desi nu intra in atributiile unui SEO, noi am recomandat de multe ori alt hosting sau upgrades de resurse)
  • Optimizari pentru dispozitive Mobile
  • Optimizari continut duplicat
  • Optimizari SEO in functie de logurile de pe server (aici stii clar unde si cum iti “vede” Google site-ul)
  • Optimizari in functie de la caz la caz pentru ca fiecare site are anumite particularitati si probleme
  • Optimizari si verificari certificat SSL

Optimizare SEO OffPage

Aici este cu totul si cu totul alta strategie de promovare, pentru ca trebuie sa iei in calcul multe aspecte de la competitie la nivel de domain level pana la competitie la nivel de webpage level, istoric, profil de linkuri, ranking actual si obiective.

Pentru ca zona de offpage sa functioneze pro si sa aduca rezultate este nevoie de o strategie foarte bine definita de la inceput, pentru atingerea obiectivelor.

  • Keyword research – pentru a sti exact care sunt keywordurile profitabile
  • Analize profitabilitate per produse (sa stim exact care sunt acele produse care aduc vanzari si profit pe termen lung)
  • Analize profitabilitate per categorii (sa stim exact care sunt acele categorii de produse care sunt profitabile pentru business)
  • Abordarea fiind pe ROI rapid (cat se poate de rapid, ca nu se va intampla de pe o zi pe alta)
  • Analize competitie
  • Analize profile de anchor texte
  • Analize profile de linkuri de la competitori
  • Analize tipuri de linkuri de la competitori
  • Analize de gap (adica sa gasesti acele puncte slabe sau forte ale competitorilor pentru a sti oportunitatile de crestere)
  • Strategia de content
  • Strategia de anchor texte
  • Mixul de linkuri de calitate
  • Tipul de surse de linkuri
  • Mixul de anchor texte
  • Analize periodice de ranking (pozitiia cuvintelor cheie in Google)

Citeste si: Optimizare SEO Magazine Online: 10x in Trafic Organic

Content Marketing

Aici este una dintre problemele pe care le vedem in piata de SEO din Romania, pentru ca se scrie mult “continut de calitate” pentru ca asa zice Google. Ce observam noi in analizele de content marketing pe care le facem este ca un procent mare de articole publicate pe blogurile companiilor sunt scrise doar ca sa fie scrise.

Se vede clar ca nu exista o strategie care sa sustina temele alese pentru blog, astfel incat continutul scris sa iti aduca beneficii pe termen lung in termeni de trafic si vanzari.

Te rog sa iei in calcul ca tot ce inseamna continut informational te ajuta indirect la vanzari, insa la ce te ajuta in mod direct:

  1. Trafic organic
  2. Brand awareness
  3. Branding – prin pozitionarea afacerii tale ca un etalon in nisa din care faci parte
  4. Incredere: atata timp cat oferi informatii utile pentru viata de zi cu zi a clientilor tai, ei capata incredere in tine, chiar daca nu toti vor cumpara de la tine
  5. Vanzari indirecte

Content marketingul are, la fel pe termen lung, cel mai bun ROAS. Noi am facut analize la un client de al nostru dupa un an de content marketing si am constatat ca returnul investitiei a fost de 100x.

Ca sa ai succes prin content marketing ai nevoie de:

  1. o strategie bine pusa la punct
  2. continut care sa raspunda la intrebarile publicului tinta si sa ofere informatiile de care el are nevoie, nu de care tu ca antreprenor crezi ca are nevoie
  3. copywriting

Abordarea noastra in zona de content marketing este pentru EverGreen Content.

Monitorizare rezultate si KPI’s SEO

Toate acele strategii implementate trebuie si masurate. Ce masuram noi mai exact:

  1. Traficul organic total: comparat de la an la an
  2. Numarul de useri: comparat de la an la an
  3. Totalul veniturilor: comparate de la an la an
  4. Totalul tranzactiilor: comparate de la an la an
  5. Totalul lead-urilor: comparate de la an la an
  6. Click-uri
  7. Imprestii
  8. CTR (rata de click)
  9. Pozitie medie
  10. Numarul total de pagini indexate care atrag trafic organic
  11. Numarul total de cuvinte cheie indexate care atrag trafic organic
  12. AOV
  13. Rata de Conversie
  14. LTV – comparat de la an la an si per surse

Daca nu stii ce inseamna AOV si LTV te invit sa citesti acest articol.

Cu ce masuram acesti metrici SEO?

Google Search Console – care este Swiss Knife pentru specialistul SEO

Google Analytics

Despre fiecare dintre punctele de mai sus putem scrie cate un articol, pentru a detalia importanta lor si pentru a le explica mult mai bine.

Deci, SEO este un proces cat se poate de complex si simplu in acelasi timp. De ce este simplu? Pentru ca tot ce este de facut, este sa fie facut constant. Rand pe rand sa se rezolve cate un punct din cele enumerate mai sus, pana cand site-ul tau este optimizat complet.

Acum, fiind atat de multe lucruri de rezolvat si implementat, hai sa vedem care este procesul de optimizare prin care noi trecem la fiecare site:

  1. La inceput facem mai multe tipuri de analize macro si micro
  2. Intelegem site-ul (tipurile de pagini, structura, continutul)
  3. Intelegem modelul de business
  4. Incepem cu procesul de research: cuvinte cheie, competitie, analize de nisa, audit SEO
  5. In functie de ce descoperim construim strategia de optimizare SEO
  6. Prioritizam ce avem de imbunatit in functie de impactul pozitiv pe care implementarile le pot aduce
  7. La inceput lucram “bulk” rezolvand rapid problemele cele mai mari, pentru cresterea traficului organic cat mai repede (acum repede este relativ pentru fiecare nisa si site in parte)
  8. Dezolvam documentatii de recomandari pe care le trimitem la implementare
    1. Aici de cele mai multe ori lucrurile se blocheaza (pentru ca multe companii de dev, nu prioritizeaza taskurile de SEO) si noi ca agentie putem astepta luni de zile pana cand recomandarile noastre sa fie implementate.
  9. Dezvoltam si implementam strategie de content pentru link building
  10. Prioritizam categoriile si produsele pe care vom construi linkuri
  11. Dezvoltam continut pentru categorii
  12. Dezolvam continut pentru blog
  13. Monitorizam
  14. Reiteram

Pentru tot acest proces noi ca agentie avem nevoie de ajutor din partea antreprenorului si a companiei de dev, pentru a face lucrurile sa mearga. Degeaba noi lucram si tu ca antreprenor platesti serviciile de optimizare SEO, daca nu se implementeaza zona tehnica de SEO si toate recomandarile noastre.

De ce nu implementam noi recomandarile SEO? 

In primul rand, facem tot posibilul sa nu intram in zona de admin a site-ului din motive evidente.

Sunt multe companii care au deja echipe de dev.

Sunt multe site-uri care functioneaza pe SaaS-uri – unde nu avem cum sa facem noi modificari

Sunt mult prea multe tipuri de tehnologii si platforme de la custom made la templates, care necesita multe cunostinte

Iar la final, costurile.

In schimb suntem alaturi de tine si verificam toate implementarile facute, pentru ca vrem sa ne asiguram ca totul este optim din toate punctele de vedere. De fiecare data cand ceva nu se poate implementa exact cum recomandam noi, venim cu alte solutii in functie de platforma, dificultate implementari sau prioritati.

Pentru ca SEO sa functioneze pentru tine, ai nevoie de un minimum de comitment si dedicare pentru ca aceste lucruri sa fie puse la punct. Partea cea mai buna la lucrul cu noi este ca avem viziunea de ansamblu pe termen lung si tot ce implementezi de la noi iti vor imbunatati platforma pe care activezi si pe care iti rulezi business-ul pe termen nelimitat. 

Odata implementate recomandarile noastre, asa vor ramane pentru ca venim mereu cu solutia optima, iar platforma ta va fi optimizata mereu, indiferent de cate categorii/produse vei adauga pe site. Aici este un alt beneficiu al optimizarii SEO, pentru ca este eficienta pe termen foarte lung.

Cat costa campaniile de SEO?

Noi nu avem pachete standard, pentru ca stim ca nu functioneaza. Fiecare business are nevoi diferite si bugete diferite. De exemplu, cele mai mari parti din bugetele de SEO sunt investite in continut: blog + categorii + produse, link building (mai exact presa) si tool-urile de monitorizare si SEO. Aici nu mai luam in calcul costurile agentiei de salarii, chirie si alte costuri oprerationale.

Bugetul de SEO poate varia de la 1000 de EUR la zeci de mii de EUR in functie de investitia facuta (ca timp, expertiza, linkuri, content, etc) si de complexitatea website-ului.

Avand in vedere ca spatiul online romanesc este din ce in ce mai competitiv, s-au dus demult acele vremuri cand puteai face SEO cu 2-300 EUR lunar si site-urile cresteau de la luna la luna ca Fat Frumos :).

Deja majoritatea platformelor de ecommerce sunt stabile, exista foarte multe branduri online care domina la propriu piata de ecommerce romanesc si este mai greu ca tu cu un site nou sau fara brand sa fii printre ei.

Pune-ti intrebarea ca fiind Google: de ce te-as pozitiona pe tine pe locul 1 pe cautarea Laptop sau Telefoane Mobile, cand deja stiu ca Emag, Altex, Flanco sunt branduri stabile cu istoric care merita sa fie acolo.

Pe de o parte poate parea nedrept, insa Google are intotdeauna in vedere experienta utilizatorului, care isi doreste sa ajunga pe un site care arata bine, care are varietate de produse, care livreaza calitate, are suport, are garantie, si cel mai important are incredere cat sa se si plateasca online.

Cum sa ai succes cu SEO?

Avand in vedere cresterea CPC-ului de la an la an cu 30-40% conform analizelor noastre interne, scaderea CTR-ului atat la CPC (pentru ca sunt din ce in ce mai multi advertiseri) cat si la SEO (la SEO CTR-ul pe 2021 este mai mic pentru ca a aparut Google Shopping, care preia din spatiul primei pagini), spatiul online este mai competitiv ca acum cativa ani.

Atat noi cat si clientii nostri eram invatati cu dublari de la an la an pe online, care vor fi din ce in ce mai greu de atins doar prin aceste doua canale.

Pentru ca SEO sa functioneze foarte bine pentru tine este nevoie in primul rand de Brand. Brandul se construieste la fel pe termen lung. Cu cat Brandul tau este mai cunoscut, cu atat si SEO si PPC (Google ADS) devin mai usoare pentru agentie.

De ce?

Pentru ca exista istoric, exista trust atat la Google cat si la clienti. De ce crezi ca Emag rankeaza cu paginile de Search (care sunt spam)? Aproape orice site mic daca ar face asta, ar fi penalizat. Pentru ca acele pagini de search sunt pagini junk de care vorbeam mai sus. Marea lor majoritate nici macar nu sunt relevante.

Daca incepi SEO cu un brand nou, asigura-te ca ai rabdare si 1-2 ani sa investesti serios ca sa culegi roadele.

Care sunt beneficiile SEO?

  1. Traficul organic (care la inceput este platit)
  2. Profitabilitatea (SEO facut cum trebuie este profitabil)
  3. Canalul de SEO este unul dintre top 3 canale de trafic pe Romania
  4. Vanzari
  5. Rata de conversie mare
  6. AOV mai mare in general decat pe celelate canale
  7. La SEO daca te opresti tot vei avea rezultate organice ani de zile
  8. La orice canal platit daca opresti bugetele nu mai ai vanzari
  9. Trust – fiind in pagina 1 din Google capeti increderea clientilor tai
  10. Creste autoritatea domeniului web, iar asta inseamna potential de ranking mai mare
  11. Cresterea pozitiilor cuvintelor cheie prin pozitionarea lor in topul cautarilor (primele pozitii din Google)
  12. Optimizarea ratei de click

Fac SEO de peste 10 ani si am vazut de la an la an cum Google isi schimba algoritmii, am vazut business-uri crescand si scazand in acelasi timp de pe o zi pe alta, am vazut si business-uri care au crescut de 10x in cativa ani si multe altele.

SEO este complex.

SEO nu este usor, pentru cine este la inceput.

SEO este sigur pe termen lung, cand nu se face spam si nu se exagereaza cu tehnici care incalca politicile Google.

SEO se schimba in permanenta insa in acelasi timp raman multe lucruri de la fel de peste 10 ani si anume: calitate – calitatea overall a site-ului tau, a continutului tau, a serviciilor tale, a produselor tale, a preturilor tale, a garantiei tale si a brandului tau.

Nici SEO nici PPC nu pot face minuni peste noapte daca business-ul tau are multe hibe ca: stocuri lipsa, suport slab, brand inexistent, pret bun (pentru ca vrem nu vrem asta se tot promoveaza peste tot: preturi mici tot anul, daca gasesti mai ieftin iti dam de 10x diferenta, cumperi mult, platesti putin si asa mai departe).

Cum te putem noi ajuta?

Noi suntem agentia care te poate ajuta sa scalezi de la 30 de comenzi / zi la 100-500-1000 de comenzi / zi. Aici avem cel mai mult know-how. Stim sa facem acest lucru, pentru ca am facut-o deja cu business-urile stabile din portofoliul nostru.

Intotdeauna am avut ca prioritate business-ul tau, pentru ca acolo sunt implicati angajati, furnizori, parteneri, investiori care toti au beneficii daca business-ul tau este profitabil si creste. Scopul nostru este ca tu sa fii profitabil si sa iti scalezi afacerea in acelasi timp. Noi nu putem face “munca” in locul tau, ci putem face bine doar lucrurile la care ne pricepem.

Marketingul online nu inseamna doar SEO, PPC, comparatoare de preturi si market place-uri. SEO si PPC sunt doua canale principale de trafic si vanzari care ar trebui sa contribuie la ceea ce tu ai construit deja.

Daca tu nu ai un plan de marketing, un plan de business stabilit de la inceput, daca nu iti stii costurile si cifrele tale interne, noi nu putem eficientiza bugetele.

Daca ai peste 30 de comenzi pe zi si vrei sa scalezi, atunci ne poti contacta si in urma analizelor facute, vom sti daca te putem ajuta sau nu sa iti atingi obiectivele.

Linkuri oficiale Google:

https://developers.google.com/search/docs/beginner/seo-starter-guide

https://developers.google.com/search/docs/beginner/do-i-need-seo

https://developers.google.com/search/docs/advanced/guidelines/get-started

https://www.google.com/search/howsearchworks/

https://www.google.com/search/howsearchworks/mission/users/

Author

Daniel Ene

SEO Growth Hacker & Partner at Moloso Agency. Daniel Ene se considera unul dintre norocosii care si-a gasit pasiunea inca de la inceput. De peste 11 ani s-a implicat in proiecte mari si mici, de la start-upuri pana la companii internationale. Este in permanenta in cautare de nou si de evolutie atat profesionala, cat si personala. Zi de zi cauta, testeaza si implementeaza noi trucuri de SEO pentru a a-si ajuta clientii sa aiba succes.