Studiu de Caz SEO Shopu.ro: 10x Creştere A Traficului Organic

Durata citire articol - 7 min.

Shopu.ro este un magazin online care activează pe piaţa din România din 2009. În 2019 cifra de afaceri a depăşit 1.000.000 EUR. Shopu vinde o gamă variată de produse accesibile pentru toate buzunarele, de la electrocasnice, TV, audio-video, foto, supraveghere, casă şi gradină, până la jucării şi accesorii pentru copii.

Studiul de caz de astăzi este rodul a doi ani de zile de investiție constantă în SEO. Îţi vom prezenta paşii pe care i-am urmat şi strategiile noastre pentru a creşte de 10x ori traficul organic. Ştim că aceste rezultate la prima vedere poate par nerealiste, însă este posibil. Şi da, nu vorbim de o creştere de la 10 vizite la 100 :).

Strategiile noastre de SEO sunt diferite de la caz la caz, pentru că fiecare site are problemele sale, iar fiecare business are particularităţile lui. Probleme de la fiecare site în parte apar de la platformele pe care sunt construite. În cazul shopu.ro, Open Cart.

Primim des întrebarea, care este cea mai bună platformă de e-commerce pentru SEO? Răspunsul este simplu: toate sunt bune, atâta timp cât se implementează corect toate configurările elementelor SEO. În acelaşi timp, toate platformele atât custom, cât şi open source au tot felul de probleme.

Mai jos vom explica ce probleme majore am întâmpinat în cazul Shopu şi care au fost paşii pe care i-am urmat pentru a obţine aceste rezultate ieşite din comun. Noi am început să colaborăm în Martie 2019, după discuţii şi analize preliminare ale site-ului şi traficului organic.

Depenalizare

În 2014 site-ul a fost penalizat de Google în Ian, în Martie şi în Oct. Au fost nişte scăderi mari de trafic, de la aproximativ 2500 de vizite săptămânale la aproximativ 1000. În Mar 2015 au fost înregistrate alte scăderi, până la aproximativ 500 de vizite săptămânale. Site-ul avea trafic foarte puţin. În graficul de mai jos se vede scăderea de trafic şi perioadele. Este necesar să menţionăm că în acea perioadă nu se investise în SEO.

Poate te întrebi de ce ne-am dus tocmai până în 2014? Vrem întotdeauna să ştim istoricul, iar în cazul de faţă am fost norocoşi pentru că aveam date istorice în Google Analytics. Penalizările pot ţine ani de zile dacă nu se rezolvă problemele din site. Ştim acest lucru pentru că am văzut cazuri de-a lungul anilor. Având istoricul am putut vedea că site-ul a fost penalizat.

penalizare shopu.ro

Ce am făcut noi pentru a ridica penalizarea? 

  • primul pas a fost să curăţăm profilul de linkuri. Erau multe linkuri spammy, linkuri din directoare web de slabă calitate. Cum curățăm profilul de linkuri? Folosim mai multe tool-uri pentru a obţine cât mai multe linkuri care vin spre site ca: aHrefs, CognitiveSEO, Majestic și Google Search Console. Extragem toate linkurile existente, iar apoi le analizăm manual şi cu ajutorul CognitiveSEO. Compilăm lista de disavow şi o trimitem la Google.
  • al doilea pas a fost să curăţăm site-ul de conţinutul duplicat
  • al treilea pas a fost să începem construirea de linkuri relevante

În câteva luni au început să se vadă rezultatele. Am făcut acest lucru în Martie 2018 spre final, iar în Iulie, după aproape 2 luni, traficul a început să aibă o pantă ascendentă.

ridirecare penalizare shopu.ro

Conţinut duplicat

Deşi Google transmite oficial că nu există penalizări pentru conţinutul duplicat intern, noi am văzut foarte clar în ultimii doi ani că din această cauză traficul şi rankingul în Google au mult de suferit.

Ce se întâmplă de fapt cu acest conţinut duplicat? 

Din cauza platformelor şi configurărilor de parametri, filtre, paginaţie, sortări sau alte cauze, se generează pagini foarte similare ca URL şi conţinut. Un exemplu simplu pentru un site care face sortări:

  • shopu.ro/categorie/?sort=price
    shopu.ro/categorie/?sort=name
    shopu.ro/categorie/?sort=relevance
    shopu.ro/categorie/?sort=rating

Noi vrem să afişăm în search doar shopu.ro/categorie/, însă şi celelalte 4 pagini pot fi crawlate şi indexate de Google. Acum dacă ar fi 100 de categorii pe site şi toate ar avea câte 4 sortări, înseamnă că pe site am avea 500 de URL-uri unice, din care 400 duplicate. Jobul lui Google este să le crawleze şi indexeze pe toate, iar apoi să „aleagă cum consideră mai bine” pe care să o afişeze în search. Îţi spunem că nu face deloc o treabă bună aici.

În acelaşi timp, trebuie să consume foarte multe resurse de crawl şi alte computaţii făcute, astfel încât să ia o decizie. Dacă site-ul este şi mai mare, atunci acest job îi devine imposibil lui Google şi la un moment dat va renunţa. Din acest motiv, site-ul are de suferit.

Noi tratăm conţinutul duplicat de la caz la caz cu noindex, canonical + robots.txt. Le folosim pe toate trei, pentru că am văzut cazuri în care Google indexează pagini care sunt blocate la crawl din Robots.txt.

Eliminând conţinutul duplicat de pe site, îi facem viaţa mai uşoară botului şi ne asigurăm că el indexează corect paginile din site. Rata de crawling pe site creşte mult, indexarea creşte considerabil şi implicit rankingul şi traficul organic.

O altă problemă interesantă pe care shopu.ro o avea:

Tot din cauza platformei, toate paginile de produs din site erau duplicate de mai multe ori. În paginile de paginaţie la fiecare url de produs, se adăuga la final numele paginii în care era afişat. Exemplu:

shopu.ro/nume-produs/ acesta era URL-ul de produs unic.

Dacă se navigă spre produs din pagina 2, atunci URL-ul era: shopu.ro/nume-produs?page=2. Gândeşte-te la peste 30.000 de produse care funcţionau pe acest sistem. Imediat după ce am rezolvat această problemă, am văzut o creştere de aproximativ 30% în traficul organic. 

Optimizări de cuvinte cheie, meta taguri SEO

Iniţial, abordarea a fost să facem automatizările pentru optimizarea a câteva sute de categorii. Am ales cuvântul „ieftin” în aceste categorii, pentru că existau multe produse ieftine. S-a dovedit a fi un succes, pentru că acel cuvânt a generat foarte mult trafic. În prezent doar acest cuvânt reprezintă undeva la 10% din tot traficul generat pe site.

Ulterior, am luat fiecare categorie în parte, am făcut keyword research şi am ales să mapăm în categorii atât cuvinte generale, cât şi long tail-uri. În acest fel am putut genera trafic per categorie, pe mult mai multe cuvinte cheie.

SEO tehnic

Partea tehnică este preferata mea, pentru că îmi place să analizez şi să disec fiecare problemă din site. Îmi place să analizez site-urile, logurile de server şi să descopăr ceea ce ochiul liber nu poate. La partea tehnică am rezolvat următoarele:

  • schema.org
  • canonicals
  • erorile din site
  • erorile din GSC
  • redirect chainurile
  • crawlingul pe site

Link building

Pentru link building abordarea noastră este să construim linkuri relevante pentru cuvintele şi categoriile care generează profit mare, unde se înregistrează marje mari. Când facem link building ştim că dacă noi construim linkuri doar pe anumite categorii sau produse, tot site-ul va creşte.

O strategie de link building care ne place foarte mult este să recuperăm linkurile care sunt 404. Pot exista linkuri care trimit spre pagini 404, iar tot ce avem de făcut este să luăm acele pagini 404 cu linkuri externe şi să le redirecţionăm spre paginile care ne interesează.

Articolele pe care le scriem sunt articole informaţionale, care să ajute cititorii cu sfaturi, idei sau informaţii utile despre tema aleasă. Conform aHrefs, numărul de reffering domains a crescut de la 250 la aproape 450.

linkuri shopu.ro

Rezultate SEO obtinuțe

Vom compara perioadele în care s-a făcut SEO vs anul anterior, pentru că aşa este cel mai relevant.

Feb 2018 – Dec 2018 vs 2017

ga 2018 vs 2017

Creșteri:

  • sesiuni: 65%
  • useri noi: 58%
  • tranzacții: 103%
  • venituri: 126%

Ian 2019 – Dec 2019 vs 2018

ga 2019 vs 2018

Creșteri:

  • sesiuni: 96%
  • useri noi: 106%
  • tranzacții: 37%
  • venituri: 40%

Veniturile nu au mai crescut aşa mult, pentru că a scăzut rata de conversie. Scăderea ratei de conversie se datorează atât numărului mare de useri noi veniţi pe site, cât şi traficul mai general venit pe căutările cu volume mari (head terms).

Ian 2020 – Mai 2020 vs 2019

ga 2020 vs 2019

Creșteri:

  • sesiuni: 168%
  • useri noi: 169%
  • tranzacții: 42%
  • venituri: 84%

Creşterea de 10x este dată de traficul din Feb 2018 vs traficul din Mai 2020. Vom rotunji cifrele şi anume 5000 vs 50.000 de sesiuni.

2018 - 2020 rezultate seo

Testimonial:

În 2019, shopU a depăşit cifra de afaceri de 1.000.000 EUR. Activăm pe piaţa online din 2009 şi acoperim o gamă variată de prodsuse. Colaborăm cu Moloso de peste 5 ani pe zona de Google Ads şi de peste 2 ani pe zona de SEO. La început am fost reticenţi, dar rezultatele obţinute sunt peste aşteptările noastre. Colaborarea noastră se bazează foarte mult pe încredere şi va continua mult timp de acum înainte. Colegii de la Moloso sunt foarte transparenţi în legătură cu alocarea bugetelor şi întotdeauna au fost proactivi cu privire la idei/strategii/întrebările pe care le-am avut. Valentin Alexe, Director General & Owner, ShopU

La final, cu siguranţă ţi-ai pus şi tu întrebarea, eu cum pot avea astfel de rezultate? Ne poţi contacta pentru a vedea cum te putem ajuta.