SEO Studii de Caz

Studiu de Caz SEO Vegis.ro – 4867.51% ROI, Cost / Venit 2.01%

SEO-Case-Study Vegis

In articolul de astazi va prezentam in detaliu strategia de succes pe care am aplicat-o pentru clientul nostru Vegis.  Colaborarea cu agentia noastra, pe partea de SEO, i-a adus rezultate cu mult peste asteptarile setate initial.

Vom arata cifre din Google Analytics, Google Search Console si alte tool-uri, prin care prezentam evolutia contului in perioada 1 Aprilie 2019 – 31 Martie 2020.

Vegis.ro este cel mai mare magazin online de produse organice si naturale din Romania. Cu o experienta de peste 8 ani pe piata de profil, Vegis.ro dispune de un stoc propriu variat cu peste 8000 de produse din categorii diferite: alimente, cosmetice naturale, produse bio, suplimente, remedii din plante medicinale, detergenti bio si produse dedicate copiilor.

Pe langa diversitatea produselor, clientii Vegis se bucura si de livrarea comenzilor in 24h – 48h în orice oras din tara, transport gratuit peste 150 de lei, livrare internationala si puncte de fidelitate pentru orice comanda.

Dezvoltarea continua si serviciile customer-oriented au fost recunoscute si premiate trei ani la rand cu Locul I la Gala Premiilor in e-Commerce, secţiunea “Cel Mai Bun Magazin Online de Produse Organice şi Naturale

In 2019, Vegis a inregistrat o cifra de afaceri 3,2 milioane , cu 20% mai mult fata de anul precedent, crestere ce dovedeste interesul romanilor catre un stil de viata cat mai natural“.

 

In acest articol vom prezenta marea partea a strategiilor folosite de Moloso pentru a obtine aceste rezultate impresionante. Vom arata cifre din Google Analytics, Google Search Console si alte tool-uri, prin care prezentam evolutia contului. Desi Vegis facuse SEO si inainte de colaborarea cu Moloso, rezultatele aparute nu erau multumitoare pentru conducere.

Moloso a venit cu o noua abordare si a privit lucrurile din alte perspectiva.

Procesul SEO pe care il folosim este urmatorul:

  1. Audit
  2. Research
  3. Strategie
  4. Implementare
  5. Livrare
  6. Reoptimizare

Le vom lua pe fiecare in parte sa le explicam.

Audit

In etapa initiala avem doua tipuri de audite. Unul macro si unul micro. Cel macro analizeaza site-ul global, iar cel micro se uita in amanunt la toate elementele SEO, de la structura si arhitectura interna a site-ului, pana la datele structurate (Schema.org).

Dupa aceasta etapa stim care sunt problemele cele mai mari, pentru a le rezolva. Suntem foarte inspirati de modelul Agile Marketing si datorita experientei noastre, stim sa prioritizam rezolvarea problemelor, astfel incat primele pe care le vom rezolva sa fie cele care au cel mai mare impact pozitiv asupra cifrelor si a traficului organic.

Research

Sunt mai multe tipuri de research pe care le facem si anume, facem foarte mult research intern in site, pentru a intelege fiecare element, pagina, etc. Apoi, facem mult research extern la nisa, la competitie, la produse, la tipologiile de cumparatori, date demografice si multe altele. Doar in acest fel ne asiguram ca intelegem foarte bine business-ul pe care il optimizam. Acest lucru vine si din discutiile pe care le avem periodic cu Managementul si Departamentul de Marketing al companiei.

Strategie

Stim problemele din faza de audit, avem datele din partea de reseach, iar acum putem construi strategia SEO. In general facem lucrurile cat putem de simplu in faza de strategie, chiar daca metodologia din spate este avansata. De obicei ne limitam la o strategie de 3 luni, in care rezolvam marea majoritate a problemelor care sunt foarte prioritare.

Implementare

In faza de implementare, in urma tuturor analizelor pe care le facem la site, scriem documentatiile SEO, pe care le trimitem pentru implementarea lor in site. Aici sunt implementate de obicei de echipele de development, pentru ca in mare sunt elemente SEO tehnice.

Livrare si Reoptimizare

Cand avem documentatiile, le livram, iar dupa ce sunt implementate le verificam de fiecare data. Apoi monitorizam constant rezultatele, pentru a vedea exact ce se intampla. Atunci cand trimitem o documentatie la implementare, stim sigur ca am ales cea mai buna solutie atat pentru client, pentru site si stim ca odata implementata va aduce cele mai bune rezultate.

Sunt anumite cazuri, rare, in care poate fi nevoie de reoptimizari sau regandite strategiile.

Studiu Vegis

Sa revenim la strategiile implementate. La prima vedere parea ca nu putem creste foarte mult, pentru ca din analizele noastre este deja in topul jucatorilor din nisa.

Pentru fiecare cont nou, noi facem un forecast de trafic. Analizam top cuvinte cheie din Google Search Console + top search terms din Google Ads (aici analizam cuvintele care au avut cel putin o conversie pe ultimele luni). Facem acest lucru pentru a ne asigura ca analiza facuta este relevanta. Luam in calcul factori ca sezonalitate, nisa, competitie, volume de cautari si datele istorice ca trafic organic, AOV (average order value), rata de conversie si numar total de tranzactii.

Estimarile noastre initiale au fost asa:

  • Crestere Trafic Organic: 35.9%
  • Crestere Revenue: 113.33%
  • ROI Estimat Pe Total Revenue: 3055.2%
  • Cost / Venit: 3.17%
  • Total Trafic Organic Forecast: 1.422.545

Modelul de forecast nu a fost unul linear, ci a fost unul exponential. Initial am crezut ca este foarte indraznet. Mai jos sunt cifrele de forecast. Din pacate nu putem face publice toate cifrele din forecast, pentru ca sunt date sensibile.

Vegis Forecast 2019 - 2020 - Copy

 

Audit Site

Desi au fost foarte multe elemente optimizate, le vom nota pe cele mai importante in acest articol.

  • Infinite Spaces: noindex, canonicals
  • Keyword research
  • Optimizari dinamice pentru CTR + A/B testing pentru CTR
  • Optimizari dinamice pentru meta taguri
  • Optimizare produse expirate
  • Optimizari pentru viteza de incarcare
  • Optimizare structura site
  • Optimizare blog – Content Pruning
  • Link building constant
  • Curatare profil de linkuri + disavow
  • Analiza trafic la nivel de produse
  • Analiza content GAP
  • Strategie content blog + Blogging

Infinite Spaces

Platforma pe care opereaza acum Vegis are aceasta problema. Se vorbeste din 2008 despre asta pe blogul Google, insa din ce am vazut noi de-a lungul timpului sunt prea putine agentii care se ocupa de ea, intr-un mod optim.

Ce sunt aceste infinite spaces? Sunt pagini care pot fi generate la “infinit” in site. Ele pleaca in general de la filtre. Mai jos este un exemplu de o astfel de pagina:

vegis.ro/alimente-fara-lactoza/dennree/produse-in-stoc/tag-bio/tag-fara-gluten/tag-fara-lactoza/tag-fara-zahar/tag-vegan/filtre/stoc/

In aceasta pagina acum exista un singur produs. Am putea considera intr-un fel ca aceste pagini sunt duplicate, desi nu sunt chiar asa interpretate. Ce se intampla de fapt cu infinite spaces, este ca Google poate crawla site-ul la “infinit” si aloca foarte multe resurse pentru milioane si milioane de pagini care au valoare 0 pentru utilizatori. Sunt afectate bugetul de crawl, Google nu va mai ajunge corect la toate paginile importante din site, indexarea site-ului si pozitionarea in Google Search. Gandeste-te ca ai un site cu 500+ de categorii si 10.000 de produse. Toate combinatiile de filtre pot genera cateva milioane de pagini. Cum va ajunge Google sa indexeze doar 10.500 de pagini utile? 

Am rezolvat acest lucru prin intelegerea corecta a arhitecturii site-ului, a fiecarui tip de filtru in parte care genereaza un URL unic si am folosit noindex in combinatie cu robots.txt si canonical tag. Din analiza logurilor de server a foarte multor clienti din ultimii doi ani, am observat ca desi canonical in teorie este corect, comportamentul botului pe site este afectat mult, mai ales in cazurile in care sunt prea multe calculatii de facut.

Exista de exemplu cazuri de canonical and redirect chains in care lui Google ii este foarte greu sa indexeze corect paginile. Mai jos este un print screen din GSC in care sunt peste 2M de pagini blocate de la indexare.

GSC Vegis Excluded Pages

Dupa cum se vede avem noindex pe 1.5M+ de pagini, blocate din robots.txt sunt peste 630K, iar canonical avem peste 44K de pagini.

Keyword research

Aici cu siguranta nu este nevoie de explicatii suplimentare. Iti dam un mic pont si anume, sa verifici dificultatea si oportunitatea SEO la nivel de keyword. Nu intotdeauna cuvintele cele mai cautate sunt cele mai profitabile. Desi targetam cuvinte cheie foarte cautate, nu avem focusul intotdeauna pe ele.

Optimizari dinamice pentru CTR + A/B testing pentru CTR

Tot ceea ce aratam in Google este foarte important deoarece, de cele mai multe ori, aici este primul contact al utilizatorului cu business-ul. Aici optimizam titlurile si descrierile, fiecare cuvant din copy pe care il adaugam, il alegem foarte atent.

Una din metodologiile noastre prin care compunem meta descrierile este sa ne bazam pe feedback-ul pe care cumparatorii Vegis il ofera. In acelasi timp am cerut informatii ca puncte forte ale Vegis si potentiale frici / obiectii ale clientilor inainte de cumparare. Prin aceste informatii stim exact ce sa folosim in copy-ul titlurilor si meta descrierilor, pentru a trata de la inceput potentiale frici si pentru a scoate in evidenta beneficiile.

In acelasi timp stim ca este necesar sa analizam datele demografice, pentru ca femeile raspund diferit fata de barbati la stimuli. Femeile dau click diferit fata de barbati.

Testele de CTR le-am facut in Martie 2019, iar noile meta taguri le-am implementat la finalul lui Apr 2019. De dragul exemplului am considerat relevanta perioada Iun – Sept 2019 comparata cu perioada anterioara. Am luat in calcul cel putin 1 luna, pentru a fi siguri ca au fost indexate noile meta taguri.

A/B test vegis CTR

Dupa cum se vede in print screen, impresiile au crescut cu aproape 50%, click-urile cu aproape 75%, desi CTR-ul a crescut doar cu 16.34% iar pozitia medie a ramas la fel. 

Optimizare produse expirate

Aici nu vom intra foarte mult in detalii, pentru ca sunt mai multe cazuri si mai multe tipuri de implementari. Foarte important de stiut in acest moment este ca in ecommerce este un aspect important de optimizat, pentru a nu avea duplicari, pentru a pastra traficul si linkurile externe.

Optimizari pentru viteza de incarcare

Viteza de incarcare este factor de ranking SEO si foarte importanta atat pentru search cat si pentru experienta utilizatorilor. In general la platformele SaaS nu se pot face foarte multe modificari in core, iar in acest caz s-au implementat cateva artificii cum ar fi modificarea home-page-ului si lazy loading la imaginile din categorii, alaturi de afisarea a mai putine produse per categorie.

Viteza de incarcare overall a scazut de la aproape 6 sec la 4.25, deci o imbunatire de aproape 30% la nivel de site.Viteza de incarcare GAMai jos sunt statisticile pentru Homepage inainte si dupa optimizarea perfomantei:

Inainte:

Viteza de incarcare inainte

Dupa:

Viteza de incarcare dupa

Performanta paginii a crescut cu 50%.

Optimizare structura site

Din punctul nostru de vedere, fundatia intregii strategii de SEO se bazeaza pe structura site-ului. Ea este vizibila prin categoriile care sunt afisate pe site si in modul in care categoriile si URL-urile sunt structurate.

Cele mai des intalnite probleme de noi sunt urmatoarele:

  1. Produse multe necategorisite sau puse in categorii nerelevante. Este clar ca se pierde trafic.
  2. Categorii cu denumiri neoptimizate.
  3. URL-uri neoptimizate
  4. Structura pe foldere inexistenta

In aceasta faza, noi am luat fiecare categorie din site si am facut cateva lucruri simple la nivel de categorie si produse:

  1. Am redenumit anumite categorii
  2. Am refacut titlurile, headingurile pentru a targeta noi cuvinte cheie (inclusiv long tails)
  3. Am afisat si alte categorii in meniu, pe care le-am considerat relevante.

Conform ultimei analize facute in Feb, la nivel de trafic pe categorii, foarte putine din ele care aduc putin trafic (analiza fiind facuta pe 6 luni). Feedback-ul primit de la clientii Vegis a fost: “sunt prea multe categorii”.

Din 146 de categorii pe site, doar 7 au 0 sesiuni si sub 10 click-uri. Sunt 35 in total care au sub 10 click-uri, insa au sesiuni. Sunt 21 de categorii care au sub 50 de sesiuni si sub 10 click-uri. Poate acestea se mai pot restrange. 

 

Optimizare blog – Content Pruning (analiza si implementarile au fost facute intre 15 Oct si 1 Nov 2019)

Content Pruning inseamna stergerea continutului din blog care nu performeaza. Am facut o analiza completa la toate articolele din blog. Analiza a constat in luarea tuturor articolelor de pe blog, pentru care am extras cu ajutorul API-urilor de la Search Console si Google Analytics toti metricii relevanti, legati de trafic, sesiuni, impresii, clicks, CTR, pozitie, etc.

Am impartit articolele neperformante in 3:

1. De adaugat noindex, follow in meta robots.
2. De adaugat mai mult content
3. De redrectionat 301 spre alta pagina. Aici am facut 301 la anumite articole care vorbeau despre un produs, fiind redirectionate spre pagina de produs care este cel mai vandut. Am folosit sortarea de pe site pentru top vanzari.
Din totalul de 300 de articole de pe blog concluziile finale in urma auditului au fost:
  1. 52 de articole au fost scoase din index, deci 17%
  2. 17 articole am ales sa le pastram si sa le imbunatatim
  3. 10 au fost redirectionate spre alt articol, deci 3%

In total am “eliminat” 20% din content.

Pe blog existau si foarte multe taguri, la care am adaugat noindex.

Cresteri blog:

  • Impresii: 144%
  • Clicks: 191%
  • CTR: 19.38%
  • Sesiuni: 53%
  • Revenue: 71%

 

Blog Content Pruning GA

 

Aici sunt statisticile pe Blog din GSC

Blog Content Pruning GSC

 

Link Building + Curatare Profil de Linkuri

Anul trecut au fost mai multe update-uri Google. In cazul Vegis la cel din Septembrie traficul organic a scazut simtitor. Ca urmare a acestei situatii am luat decizia sa curatam si profilul de link-uri.

Procedura este relativ simpla. Am luat toate linkurile externe care faceau trimitere spre Vegis din 3 surse: GSC, aHrefs si CognitiveSEO.

Inainte de analiza aveam undeva la 43% linkuri toxice si 9% suspecte. Dupa curatare am ajuns la 0% linkuri toxice si 14% linkuri suspecte. Aici in cele 14% sunt si multe linkuri bune, insa le-am clasificat noi manual.

Din totalul de 1319 de Domenii care trimiteau linkuri spre Vegis, noi am adaugat 755 din ele in Disavow, deci 57.2% linkuri care erau foarte toxice. Am adaugat in fisierul Disavow tipuri de linkuri ca the-globe.net, advertising-web.net, globe.money – sunt niste scrapere care sunt toxice.

Asa arata profilul de linkuri inainte de curatare
profil de linkuri inainte de curatare
Asa arata dupa curatare
profil de linkuri dupa curatare

 

Stats Link Building: aHrefs.com

Datele sunt publice si se pot vedea daca exista cont.

profil de linkuri ahrefs

In decursul unui an de zile au fost construite peste 300 de linkuri, atat in presa, presa locala si blogosfera. Abordarea la link building este facuta in asa fel incat sa aduca maximul de rezultate cu minim de efort. De exemplu, cum ar fi sa promovezi cel mai vandut produs din site?

Statistici si rezultate din Google Analytics si CRM Intern

 

Aici avand in vedere ca sunt multe date sensibile, vom blura toate cifrele si vom lasa doar procentele de cresteri. Sunt statisticile din Google Analytics.

Cresteri:

  • Useri: 59.39%
  • Useri noi: 69.1%
  • Sesiuni: 63.41%
  • Tranzactii: 59.89%
  • Venituri: 61.96%

GA stats 12 luni

 

Aceste date sunt datele pe care Google Analytics ni le ofera. Dupa cum se vede acele perioade de “scaderi” sunt corelate cu doua lucruri: Update-urile Google si scriptul de Analytics care nu a functionat pe blog.

In acest raport este tot traficul de pe site, inclusiv blog. Overall pe ultimele 6 luni, traficul tranzactional este mai mic decat traficul informational si cea mai frumoasa parte este ca rata de conversie este aproape la fel.

In general cand traficul organic creste foarte mult, mai ales cel informational, rata de conversie scade considerabil. Aici concluzia pe care o tragem, este ca tot traficul din magazin este foarte targetat si relevant.

In graficul de mai sus sistemul de raportare al conversiilor din Google Analytics este “last click”, adica o conversie se atribuie canalului google / organic doar daca a venit din ultimul click. Pentru a calcula cu adevarat valoarea canalului SEO trebuie luate in calcul si conversiile asistate.

Mai jos avem calculele investitiei in SEO si ratele de return ale investitiei.

SEO Stats Vegis

Avem mai multe date aici si anume:

Initial am prezentat cifrele pe modelul de atribuire Last Click. In statisticile de mai sus sunt datele pe modelul de conversii asistate.

Tranzactiile asistate de canalul google / organic au crescut cu aproape 48%, iar veniturile cu aproape 44%.

Costul / Venit a fost calculat atat pe asistat cat si pe last click. 

  • Pe last click este 5.97%.
  • Pe asistat este 4.69%.

Am procedat la fel si pentru ROI

  • ROI Last Click: 1574.70%
  • ROI Asistat: 2030.42%

IMPORTANT: acest cost pe venit si ROI-ul au fost calculate pe diferenta de venituri generate in plus de agentia Moloso pentru Vegis, raportate din Google Analytics.

Statistici SEO CRM Vegis

In cazul Vegis, SEO reprezinta ca procent din venituri totale, 24%, iar ca procent din totalul de tranzactii reprezinta 22%. In casutele de revenue si tranzactii am analizat cifrele totale raportate de CRM-ul intern Vegis si am facut calculele invers.

Dupa cum se vede, Analytics raporteaza doar 88% din totalul de venituri generate si 92.29% din totalul de tranzactii. Am putea spune ca este un caz fericit in care datele din Analytics au o marja de eroare de maxim 12%.

ROI-ul este calculat pe Totalul de venituri generate din SEO conform CRM-ului intern. Dupa cum se vede in imagine el este de 4867.51%.

Costul / Venit generat de SEO si raportat la cifrele din CRM este de doar 2.01%. Asta inseamna ca din marja doar 2% este costul de SEO.

SEO Stats CRM

 

Pentru a ne distra putin si a face o paralela intre CPC am calculat si costul per user raportat la CPC. Costul unui user organic (Last Click) este de 0.07RON, mult mai mic decat CPC-ul mediu.

 

Stats SEO

Valoarea intregului trafic generat prin SEO, ar costa undeva in jurul a 120.000 EUR / an, deci investitia in SEO salveaza 10.000 EUR luna. 

Concluzii:

SEO aduce astfel de rezultate atunci cand se investeste corect, cand se aplica strategiile care functioneaza. Cifrele vorbesc de la sine.

Mihai Bucuroiu Vegis

Colaborarea cu Moloso si in special cu Daniel este una dintre acele colaborari in care inca dinainte sa ne apucam de treaba iti dai seama ca va fi de succes. Comunicarea excelenta, implicarea 100% si profesionalismul de care a dat dovada a facut ca obiectivele propuse sa fie atinse mult mai rapid decat era prevazut. Nu numai ca targetele au fost atinse, dar au fost depasite cu mult!

Iti doresti astfel de rezultate in business-ul tau? Contacteaza-ne pentru a stabili cum te putem ajuta.

Sursa foto: https://www.business2community.com/

Author

Daniel Ene

SEO Strategist & Partner at Moloso Agency. In love with SEO since day 1. Daniel Ene se considera unul din norocosii care si-a gasit pasiunea inca de la inceputul carierei lui. De peste 9 ani s-a implicat in proiecte mari si mici, de la start-upuri pana la companii internationale. Este in permanenta in cautare de nou si de evolutie atat profesionala cat si personala. Zi de zi cauta, testeaza si implementeaza noi trucuri de SEO pentru a a-si ajuta clientii sa aiba success.